Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, October 01, 2010

Swing of Life

Buai laju-laju..

Salam sayyidul ayyam! Moga barakahNYA meliputi kita semua makhluk yang dikasihiNYA seluruh alam. Amen.

Mata tertancap pada tulisan ; ' Kurnia Allah atas hamba-hambaNYA amat banyak. Dan yang paling agung ialah anak-anak yang mulia, mereka adalah perisai orang tua di dunia dan akhirat'

Entah kenapa,mudah benar mutakhir ini mata ini mengalirkan titisan air mata. Tambah lagi bila awal pagi emak menelefon dalam keadaan agak tergesa-gesa. Hati saya berdoa, moga Allah memakbulkan niat baik emak. Sungguh saya amat berharap padaNYA.

Sambil memanaskan enjin kereta, minda bagai bermain-main dengan imej kisah yang sudah. Entahlah. Sudahkah atau masihkah saya menjadi anak yang solehah buat emak dan ayah?

Susah payah mereka sehingga sanggup mengesampingkan keperluan mereka sendiri demi memenuhi keperluan anak, itu semua tak mampu saya balas. Tak terlukis betapa renyah dan sulitnya mereka rasakan selama mendidik kami berlapan tapi semua itu ditempuh dengan sabar dan rasa tanggungjawab.

'Susah sekalimanapun, tetap kena tempuhi juga. Sabar yang penting' pesan mak kepada saya sebelum menikah. Saya pandang mak, terasa sayu melihat wajah tua ini.

'...ibunya yang mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya (pula) dengan susah payah..' (Al Ahqaf: 15)

~ Terasa kehidupan seperti buaian. Hayunannya ke atas dan ke bawah, ada masa laju ada masa jadi perlahan. Dan tangan yang menghayunkan buaian, mampu mengoncang dunia!

p/s: dah lama tak naik buaian..Hadirah tolong hayunkan untuk achik..huuu..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home