Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Wednesday, May 26, 2010

Paradoks

Rasulullah pernah bersabda :

'Alangkah ajaibnya seorang mukmin, bila diberikan kesenangan dia bersyukur. Apabila ditimpakan ujian, tetap juga ia bersyukur'

Hebat bukan bilamana tergolong dalam hambaNYA sebegitu.

Seolah terasa kehilangan;

Oh rupanya sudah lama saya tak menatap bintang-bintang.
Penenang buat sekeping hati..
Indahnya saat bertafakur begini.

Esok, bakal mencatatkan sebuah lagi perjalanan. Yang dirahmatiNYA insyaAllah. Sudah bersedia melangkah. Sendirian tapi berbekalkan doa yang tak putus.

Jadi observer. Kemudian buat analisis. Kadang-kadang tersengih sendiri. Tak sedar ada mata-mata memandang. Entah kenapa, bahagia semacam bila di airport. Sekurang-kurangnya ada masa sedikit untuk menilai diri sendiri.

Sungguhpun sedikit kelelahan, ada rasa mahu marah pada patient dan staf~ saya tahankan saja. Memang saya dah tak boleh nak marah sesiapa, hati saya ini barangkali sudah sampai level 'tak sampai hati'. Mungkin saja, kerana rasa sayang pada mereka yang setia menemani saya sepanjang perjalanan kehidupan di sini saat susah senang. Beruntungnya kamu. Doa saya, moga Allah bukakan hati kalian untuk lebih mengenali Islam, meletakkannya dalam hati dan beramal sepanjang masa.

~Letih tapi gembira dan teramat bahagia~....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home