Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, April 16, 2010

Indahnya Hari-hari

Tahniah buat graduan medic USM 2010! Moga Allah merahmati dan meredhai keputusan adik-adik dan sahabat semua.

Alhamdulillah, sampai ke hari Jumaat sudah. Penghulu segala hari. Manfaat masa yang ada dan masih tertinggal. Cepat sungguh masa berlalu, dan semakin bertambah-tambah usia yang ada.

Gara-gara Fish Ball Noodle Soup

Sudah beberapa hari, begini. Bloated, nak pengsan dan cramping pain. Not a productive week I should say except dah berjaya buat study trip ke Kuching dengan anak-anak. Alhamdulillah everything ran smoothly. Then a few flaws started to show...

'Dah berapa bulan doktor?'
"Dah 2 bulan" Haha..sakit macam ni pun,sempat juga layan kerenah buang karan diorang.

Pantang betul diorang tengok saya in pain. Kalau saya sick leave, kesian dengan patient appointment. Makanya,saya harus tahankan saja segala kesakitan demi kesejahteraan semua pihak.*kalaulah TPKN(G) baca ni,mesti terharu rasanya* (budget-budget)

Dah 4 patient petang semalam,tiba-tiba datang pulak seorang untuk M.O.S removal of retained root 45 after 1 1/2 year embedded. Dah keluar, patient pulak 'jaw lock' tak boleh nak tutup mulut sebab dislocate temporo-mandibular joint. Phew, tak sangka saya boleh berlagak cool tatkala patient panik minta panggil husband dia di luar.

Jeng..jeng. Dengan penuh control macho.

'Sabar auntie, kalau you panic macam ni lagi susah. Rilek je' walhal berpeluh sejuk saya.

Ambil saja gauze balut kat kedua ibu jari tangan bukan kaki ye adik-adik. Pastu make sure position patient lebih rendah supaya senang kita tolak ke bawah jaw. Then, letak ibu jari kat both lower 1st molar area. Other fingers support the mandible.Tekan secukup rasa, bila rasa jaw dah loose(means terkeluar dari tempat lock tuh) tolak ke belakang dan ke atas.

Alhamdulillah, kan senang tuh. Apa yang penting, jangan panik. Tunjukkan diri anda yang cool, macho, cute dan muka tak bersalah. Pasti patient pun yakin dengan kredibiliti anda sebagai doktor gigi.

'Oh, goodness. Thank you haa..Dr'

With a pat at my back. Walla!Bravo.

~Hari memuji diri sendiri, in order to boost up the self esteem. Ada juga orang perasan atas dunia ni.Walhal, dah berapa kali jumpe pt with jaw lock...ngee.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home