Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, February 13, 2009

Hati...Susahnya Menjaga

'Dr Siti, you tau tak semalam kan..bla..bla' .
Serta merta darah kat muka saya rasakan dah turun ke kaki. Cerita-cerita sebeginilah yang paling saya tak mahu dengar. Kalau betul salah saya,tak mengapa memang patutlah saya kena marah eventhough saya dalam proses belajar. Bukan sekali dua, ini dah masuk tiga kali. Apa boleh buat bukan salah saya pun, terpaksa saya tanggung. A price to pay. Hati saya sudah entah ke mana, barangkali berlayar pulang ke Kelantan. Oh, meronta-ronta jua saya ingin balik ke rumah. Saya pun tak tahu bagaimana nak digambarkan sekeping hati ini. Mungkin seperti lagu nasyid 'Sekeping Hati di bawa berlari.."

'You think it is easier for me to transfer back to my hometown' saya bertanya pada collegue saya
' Might not be, it is difficult if it was our TPKNG' dia berkerut.
Saya mengeluh berat. Sungguhpun hujan batu di negeri sendiri itu lagi baik dari negeri orang bukan?.
'Hey, do you think you will meet me if you don't work here?' dia berseloroh. Cuba menceriakan saya.
'Huh, I think I got no benefit from that.' Saya mencebik, mengenakan dia. Ketawa.
'Hee..tipu je. I learnt a lot from you especially ~tipu-tipu MOS. How to think positively when others turn you down' Saya tersenyum. Sedih rasanya menantikan saat dia akan resign dari govt. untuk kerja on his own private.

' Anyway,maybe I at Kelantan someday I'll find you but still not married yet' dia mengenakan saya.
'No waylah, maybe during that time I already married and with 2 children' ujar saya.
'No lah, Dr Siti dah ada 5 orang anak' sampuk DSA saya. Dalam hati saya ;insyaAllah kalau betul.
'You know, no matter how hard it is..but when you believe in God everything can happen including marriage' jawab saya setelah dia mengusik saya dengan soalan berkaitan.
'Sayanglah jodoh yang baik,kita jangan membazir' dia masih tak berpuas hati
' Huh, ayat...you ambil BM Julai ke? Tatabahasa salah'
'Kalau you tak berani,nanti I approach dia'
'You berani,buatlah.' saya sekadar acuh tak acuh. Bukan tak tahu, dia selalu je usha-usha. Apa lah nak jadi dengan dia sorang ni.

4_69

“Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di Syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, Iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat)” [al-Nisaa’ 4: 69]

Sampai sekarang pun hati saya masih melayang-layang. Kosong. Pendam saja semuanya, hanya Allah sebaik-baik tempat mengadu. Barangkali sebab amal saya banyak yang tak ikhlas dari ikhlas, maka Allah pimpin kembali ke jalanNYA. Apa lagi yang lebih berharga selain dari hati yang dekat padaNYA.

Firman Allah SWT lagi di dalam surah al-Shu’araa’ [26: 88-89]:

“Hari (Akhirat adalah hari) yang tidak bermanfaat lagi harta mahu pun anak pinak. Kecuali seseorang yang datang kepada Allah dengan membawa hati yang sejahtera”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home