Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, January 30, 2009

Neraca Buat Diri


Assalamualaikum wbt,
Oh tak sangka Kuching akan banjir! Kuasa Allah melangkaui segalanya. Baru tadi seorang pesakit saya bercerita mengenai rumahnya yang banjir buat kali ke dua. Katanya sambil berseloroh mungkin sebab Allah dah marah dengan orang di Kuching sebab banyak dah tak ikut perintah Allah . Sekadar mengiyakan katanya, saya hanya tersenyum. Bukan apa banyak larangan dan maksiat depan mata saya terang-terangan sudah banyak kali saya nasihatkan cuma mereka saja yang enggan berubah. Susah juga begini, apa yang mampu saya buat ialah berdoa agar mereka dibukakan hati menerima petunjuk dan saya tetap thabat dalam apa yang saya pegang. Wahai Pemilik Hati jangan Engkau bolak balik hati ini sesudah Engkau berikan petunjuk.

Bila keluar dari bi'ah yang solehah, saya akui amat takut jika yang pertama solat saya lalai, kedua saya mengambil mudah perkara halal haram, ketiga pergaulan yang tiada batasan, keempat tudung saya makin singkat dan jarang serta pakaian banyak menampakkan susuk tubuh. Nauzubillahi min dzalik. Saya katakan ini melalui pemerhatian di sekeliling saya dan terus terang saya akui kadang-kadang dorongan ke arah itu selalu ada tambahan bila sekelilingnya begitu. Seringkali saya bayangkan bagaimana keadaannya jika saya memakai tudung singkat(tak menutup aurat sepenuhnya) dan berseluar jika berjalan-jalan atau bekerja sedangkan surrounding saya semuanya menutup aurat dengan sempurna dengan pakaian yang disukai Allah~ sekurang-kurang mestilah saya merasa malu sekalipun rasa takut pada Tuhan pun tetap ada. Sebab malu pada manusia untuk melanggar perintah Allah pun dikira sebahagian dari iman.

Saya bukan insan yang sempurna tetapi punya keinginan untuk terus memperbaiki diri ke arah keredhaanNYA. Kalau saya ada tersalah langkah segeralah tegur kesalahan saya itu. Saya juga ingin diperbetulkan....so kepada sahabat-sahabat yang sedar akan dirinya banyak kelalaian, jauh dariNYA marilah kita sama-sama kembali menujuNYA. Masih ada kesempatan..saya katakan ini kerana saya sayangkan semua~ bak kata Laksamana Sunan : "kerana kita insan, aku sayang kepadamu" (tiba2 saya jadi *wink2..hehe)


Mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
Berlarilah tanpa lelah
sampai engkau
meraihnya

Laskar pelangi
takkan terikat waktu
Bebaskan mimpimu di angkasa
Warnai bintang di jiwa

Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah syurga
Bersyukurlah pada Yang Kuasa
Cinta kita di dunia
selamanya...

Cinta kepada hidup
Memberikan senyuman abadi
Walau ini kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita

Laskar pelangi
takkan terikat waktu
Jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi

Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah syurga
Bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya...


Sungguhpun keadaan bekerja tidaklah seindah yang saya impikan seperti jadi student at least saya sudah melalui zaman-zaman penuh keperitan.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home