Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Wednesday, November 26, 2008

Tatkala Bintang Bersuara..mengingatkan

Assalamualaikum wbt, kabare?waras?..
Alhamdulillah Allah masih mengurniakan nikmat sebuah kehidupan sekali lagi untuk saya pada hari ini. Sekalipun saya banyak terlalai dari landasan kehidupan sebenar seorang muslim. Baru saya faham kenapa mak selalu mengingatkan supaya berdoa dan meminta padaNYA agar ditetapkan iman tambahan lagi bila jauh dari sumber-sumber yang boleh mendekatkan diri denganNYA.

Hati rasa sedih bila diingatkan pakaian iman ini sudah semakin menipis..nauzubillahi min dzalik. Hati saya masih kuat keinginannya untuk ilmu dan pedoman berpanjangan. Saya mahu diri saya yang dahulu~ yang fikirannya bersih, 'azaraul jasad wal qalb', yang sikap dan sifatnya tak terpengaruh dengan anasir yang kurang elok, yang tidak sesekali bertabaruj(..cukuplah sekadar lip balm dan compact powder sahaja,perhiasan seorang wanita itu hanya untuk suaminya,bukan?), yang tutur katanya cukuplah hanya untuk mengingatkan orang lain kepada Allah, pakaiannya adalah pakaian taqwa dan bukan ikutan orang.

Harapnya, cuti akan datang akan saya gunakan sepenuhnya menemukan diri saya kembali. Hati yang keras ini perlu dilembutkan, mata yang kering ini perlu disiram, mulut yang banyak bercakap ini perlu didiamkan sesekali.

Cukuplah saya katakan, alam pekerjaan ini mehnahnya terlalu besar. Siapa yang kental itulah yang akan kekal, yang lemah akan terus hanyut dengan duniawi. Segalanya mohonlah padaNYA agar jangan dibolak balik hati ini. Manusia benci, iri hati tak mengapa..asalkan Tuhan masih sayangkan kita. Itu prinsip saya~tapi hablunminnanas pun tetap kena jaga.

p/s: kursus tempoh hari memberi kesempatan pada saya merenung sang bintang. Lautan bintang mengingatkan betapa besarnya lautan dosa-dosa saya. apakah kalian jua sebegitu. Ayuh kita renung-renungkan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home