Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, October 07, 2010

Battle To Be Won

'Happiness and high perfomance comes to you when you choose to live your life consistent with your highest values and your deepest convictions'

Alhamdulillah. Lega separuh jiwa. Hampir semua selesai. Makanya, nak goyang kaki sekejap sambil meratah lauk itik masak paloh~ menu special orang Sarawak tok! Nyaman. Macam masak kicap berempah bezanya dia ada rempah paloh dan gula apong. Nak mencuba, tapi saya agak malas nak keluar mencari bahannya. Nak belajar memasak laksa Sarawak pun, masih pending. Haih, rajin ye Fizah!

'Sesungguhnya Tuhanmulah yang meluaskan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNYA (menurut undang-undang peraturanNYA) dan Dia juga yang menyempitkannya (menurut yang demikian).Sesungguhnya Dia Maha Mendalam PengetahuanNYA, lagi Maha Melihat akan hamba-hambaNYA' (Al Isra': 30)

Saya gembira. Euphoria kembali lagi barangkali. Mendengar saja suara mak ayah melegakan hati saya~ of cos suara suami pun sama. Tiada yang lebih berharga saat ini, melainkan rasa yakin atas segala yang telah Allah tetapkan ke atas kita. Sesudah berusaha, perlu diiringi tawakkal padaNYA seterusnya redha. Hasilnya, itu semua dalam perkiraanNYA.

'Balasan yang demikian itu, ialah kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakanNYA kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui' (Al Anfal : 53)

Dua hari lepas, ada satu patient refered dari A&E for profuse bleeding from oral cavity. Hampir 10 minit medical doctor menerangkan. Dalam kepala saya, terbayang satu diagnosis Squamous Cell Carcinoma of tongue! The features already there~ earache, ulcerated and exophytic growth cauliflower like at lateral border of tongue but with no significant habit : average alcohol consumption, no betel nut/quid chewing and not smoking. Poor tis old pakcik. Apapun, masih perlu di refer pada pakar bedah mulut dan oral patologi. Saya rasa hard lump di tengkuknya ~ metastasize ke lymph node. (TNM grading pulak punye episode)

~ How to break bad news?~ topik yang perlu dihadam oleh health practicioner. Bukan senang.

Sihat yang Allah berikan hanya satu pinjaman. Tatkala Allah ingin kembali, bila-bila masa sahaja Dia boleh ambil kembali. Moral of the story, jagalah sebaik mungkin dan hargailah apa yang Allah bagi pada kita. Jom bersyukur sentiasa!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home