Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Sunday, September 03, 2006

Kisah Sayyidatina Fatimah Az Zahra

Suatu malam, seorang sahabat bercerita kepada ana kisah Ali dan Siti Fatimah anakanda kesayangan Rasulullah s.a.w. memang kebiasaan kami untuk berkongsi kisah2 sirah, dan alhamdulillah malam itu dapat satu lagi ilmu dengan izin Allah…terima kasih sahabat. Rasa rindu pula pada saat itu, tapi kekangan masa dan jadual menyebabkan kami tak punya masa seperti dulu. Rugi rasanya tak gunakan masa yang ada dulu, selepas ini menempuh alam pekerjaan yang bakal memisahkan kami ke daerah masing-masing membina impian.Moga-moga Allah menjaga kami semua. ..

Menempuh Hidup Baru

Siti Fatimah Azzahra r.a seorang remaja puteri yang memiliki kemuliaan, kecantikan, keluhuran dan keagungan hidup di bawah naungan langsung ayahandanya.Semua pandangan mata terarah padanya. Di antara para sahabat Rasulullah s.a.w banyak yang ingin mendapatkan keberuntungan dapat menjadi teman hidup Siti Fatimah r.a agar memperoleh kemuliaan daripada hubungan kekeluargaan dengan ayahandanya..

Siti Fatimah Azzahra r.a memang merupakan wanita yang paling tinggi kemuliaannya, agamanya dan kedudukannya. Rasulullah s.a.w pernah berkata kepada puterinya: “Hai Fatimah, sesungguhnya Allah marah kerana kemarahanmu dan redha kerana keredhaanmu” –

Pada suatu kesempatan beliau memberitahu bahawa puterinya itu adalah wanita paling terkemuka dan paling baik. “Apakah engkau tidak puas hati menjadi wanita paling terkemuka dan paling baik di antara semua wanita kaum muslimin,atau wanita yang paling terkemuka di kalangan ummat ini?”Sabda Rasulullah s.a.w.

Jadi kalau Siti Fatimah r.a seorang wanita yang sedemikian tinggi martabatnya dan kedudukannya di kalangan keluarga Nubuwwah, siapakah di antara kalangan para sahabat terkemuka atau kaum muslimin yang terpandang , yang tidak ingin memperoleh kemuliaan menjadi teman hidup dan menjadi menantu Rasulullah s.a.w?

Lamaran Berdatangan

Jadi tidak menghairankan kalau tidak sedikit tokoh orang terkemuka mengarahkan pandangan mata mereka kepada Siti Fatimah r.a. Silih berganti mereka menghadap Rasulullah s.a.w untuk mengemukakan hasrat masing-masing hendak mempersuntingkan puteri baginda. Dimulai Abu Bakar As Siddiq, kemudian Umar Ibnu Al Khattab r.a, menyusul yang lain lagi dari kalangan Quraisy terkemuka. Semua mengajukan lamaran untuk memperisterikan Siti Fatimah r.a. Akan tetapi Rasul Allah tidak pernah mengabulkan keinginan mereka.Baginda hanya menjawab : “Belum tiba suratan takdirnya”… (bersambung)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home