Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, August 25, 2006

"Barangsiapa yang memasukkan suatu kegembiraan pada satu keluarga muslim, maka Allah tidak melihat balasan baginya selain syurga" ( HR Syaikhani)

"Rasulullah s.a.w selalu di belakang bila dalam perjalanan, maka beliau mendorong (memberi semangat) orang yang lemah dan duduk dibelakang, serta mendoakan mereka" (HR Abu Dawud)

"Janganlah kamu menampakkan rasa senang atas musibah yang menimpa saudaramu, sehingga Allah melimpahkan rahmat padanya dan menimpakan bala kepadamu" (HR Tarmidzi)

Darjat tertinggi yang tercermin dalam sifat merendahkan diri terhadap orang mukmin adalah melayani mereka. Barangsiapa yang jiwanya tunduk untuk melayani kaum muslimin, baik besar mahupun kecil, perempuan atau lelaki, nenek atau kakak, janda atau fakir melayan dlm apa jua bentuk maka ia telah sampai ke puncak itu. Para ahli yang menuju Allah mengatakan " Melayani orang beriman adalah jalan terdekat menuju Allah"

Para sahabat sentiasa berlumba-lumba untuk berbakti dan tak pernah malu untuk berbuat demikian kerana ia akan membersihkan jiwa mereka dari kekerasan.

"..permusuhan sesama mereka sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu hati sedang hati mereka berpecah belah.." (al Hasyr : 14)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home