Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, April 22, 2010

~Nazroh~


I choose my own way, I choose what I want to hold steadfastly, I choose people who I want to be with. With Allah's guidance. InsyaAllah.

Ramai sudah melayangkan kad dan menunjukkan signs and symptoms nak kawin. Mabruk muqaddam minni. Afwan juga tatkala tak mampu/dapat nak memenuhi jemputan yang sememangnya wajib untuk dihadiri. Moga baitul muslim yang dibina atas dasar melengkapkan separuh dari agama dan tujuan yang baik yakni saling menyokong dan mendorong ke arah mencari mardhotillah, berkekalan hingga jannah menyambungkan sebuah cinta kasih sayang sesama insan kelak di sana.

Wah, panjang pulak ucapannya. Kalau bagi sepuluh page ni pun belum tentu cukup.Hmm.Bila orang tanya jika saya nak kawin apa pula persiapan saya ke arah itu? Senyum saja. Yang penting, apa pengisian ruhani, akal dan mental saya sebelum, semasa dan selepasnya. Bukan tak acuh mengenai persiapan material, cuma serasanya cukuplah bersederhana dan mengikut sunnah serta kemampuan. Bukankah itu lebih elok dan cantik di sisi agama.

'Dan carilah dalam apa yang diberikan oleh Allah kepadamu, kesenangan hidup di kampung Akhirat; dan janganlah engkau melupakan bahagianmu di dunia ini. Dan berbuat baiklah, sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu' (Al Qashash : 77)

Menikah adalah keputusan paling penting. Sesiapapun tentunya tidak ingin salah dalam pencaturan. Maka selayaknya lebihkanlah usaha dan intensif mendekatkan diri kepada Allah. Biarlah keputusan yang diambil mendapat petunjuk yang benar dariNYA dan merupakan keputusan yang terbaik dalam kehidupan. Pohonlah diberikan kekuatan, dimudahkan urusan dalam menjalani rumah tangga sehingga mencapai sakinah, mawaddah wa rahmah ke akhirnya.

Ikhlas.
Dalam konteks ini bererti menerima kelebihan dan kekurangan pasangan masing-masing. Ketahuilah, kita menikah dengan manusia bukannya dengan malaikat. Setinggi mana ketaatan seseorang dalam beragama tetap juga dia manusia yang ada salah silapnya. Seharusnya, kita siap untuk sentiasa menjaga keikhlasan dalam menunaikan tanggung jawab, perubahan dan waktu menghadapi naik turun sebuah perkahwinan. Sehingga seberat mana keadaannya nanti, sepatutnya kita merenung kembali tentang niat awal kita menikah.Agar dengan demikian, kita akan selalu diingatkan bahawa ada yang harus selalu dijaga dalam pernikahan ini. Yakni, keikhlasan kita sendiri.

Pernikahan itu sangat sensitif, apa saja yang ada dalam proses menuju pernikahan mahupun fasa-fasa awal pernikahan,mudah membangkitkan perasaan yang kuat negatif mahupun positif.
Lantaran itu, berhati-hatilah. Jerat syaitan pasti mengena buat mereka yang terleka dan jauh dari Allah s.w.t.
Sebagai renungan buat sahabat sekalian :

Betapa indahnya ucapan Abu Darda' ketika berkata kepada isterinya :

"Jika kamu sedang melihatku dalam keadaan marah maka carilah sesuatu yang boleh menyenangkanku dan jika aku melihatmu sedang marah maka aku akanmencari sesuatu yang boleh menyenangkanmu, dan bila tidak seperti itu maka kita tidak usah berkumpul saja".

'Sesungguhnya Allah menunjuki seorang manusia dengan berkat usahamu, itu lebih baik bagimu daripada dunia ini dan segala isinya' (HR At Tabrani)
postscriptum: 'Tak payah nak bercouple-couple, dengan siapa kita kawin dah Allah tetapkan masa dalam rahim ibu lagi. Hanya tambah dosa free saje klu bercouple' ~ ayat-ayat mak usrah saya. Setuju!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home