Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, February 26, 2010

Euphoria

Lawannya dysphoria. Term neurology dan psychiatric yang biasanya eye and ear catching.

Panas. Lawannya sejuk. Tengah hari tadi baru kebah. Kesian. Kalau sakit, tanggung seorang sendiri-sendiri. Minum air banyak-banyak, insyaAllah panas yang melanda beransur-ansur. Tapi bukan ais ye dan bukan juga horlicks ais.

Sakit-sakit pun sempat juga rasa happy. Sebabnya dah lama tak terasa 'lemah'. Terima kasih ya Allah kerana masih memandang saya ini. Entah taraf saya ni lagi rendah dari kain buruk kat dapur. Bezanya, kain buruk ada juga benefit nya. Saya? Wallahua'lam.

'Shid, dalam dalam lima orang ni, mana satu yang cantik? ' saja saya main teka-teka dengan staf sebelum pulang. Unjukkan pada gambar artis orang putih dalam magazine.
Terkiput-kiput dan berkerut. Kemudian senyap.
'Alah, dah tau. Kalau saya letak gambar isteri awak yang ke enam dah tentu pilih isteri sendiri tu'
Dia tersengih-sengih. 'Tau takpe. Isteri yang tak pernah make up kat rumah pun lagi cantik'

'Dr..Dr rasa Dr ni dalam golongan mana? Cantik sangat ke, cantik, biasa-biasa je, atau memang tak cantik langsung'
'Amboi, soalan. Nak uji saya ke apa?. Saya ni siapalah, hodoh jelah' aiseh, ayat..maklumlah pergi kerja pun tepek sunblock je. Rajin sikit tepek foundation , rajin lebih pakai eyeliner , terlebih rajin dan ada masa terlebih adalah lip gloss. Doktor govt. memang macam ni. Mananye nak bermake up. Kalah Dr dengan PT dan nurse.
'Dr kan dah cantik dengan wudu' celah PT
'Betul, wudu' tuh sebenarnya 'make up' orang Islam. Bayangkan 5 kali sehari kita basuh anggota kita. Suci dan bersih. Ibarat kata Rasulullah seolah kita mandi 5 kali sehari'
' Sama macam solat lah kan Dr? Bagi saya rukun dalamnya pun dah cukup dengan kecantikan, kesihatan dan ketenangan'
'Alhamdulillah, betul tu'

Tiba-tiba bersemangat nak lebih banyak memberi. Salam Maulidurrasul...moga lebih banyak penghayatan dan pengamalan..

Ciao

0 Comments:

Post a Comment

<< Home