Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, February 04, 2010

Cerita Tentang Aqil

Aqil the go-go Power Rangers

'Flight hang pukul bpa?
'7.50 pm'
'Lah,ambiklah 1025 am, murah sikit'
'Lor, dah booked awal-awal gik'
'Ye ke, klu flight same boleh hang tengok kan Aqil'
'Hoho, ada orang yang nak kena marah dek achik ni'

Kesian Aqil, last time tahun lepas kena marah by this very garang achik. Tulah, mengada-ngada sangat. Dah la bila menjerit,sakit telinga satu rumah. Macam mana lah ibu awak ajar ni? Haha. Saya pulak nak ajar ibu awak ye, cukup-cukuplah ajar memasak.

Cerita tentang Hadirah yang lepas~ habis saya gelak-gelak. Pantang Luqman ditinggalkan dengan dia mulalah nak angkat-angkat. Yang menggugurkan jantung instead pegang kat badan dia pegang ditengkuk. Tapi belum sempat mamanya buka mulut...

'Ingat macam pegang anak kucing ke!'

Aduhai, pandai pulak dia imitate mama dia. Sesuailah tu, mama borek anak rintik cakap saya.

'Amboi, awak tuh mana ada anak lagi. Senang lah cakap. Nanti dah ada anak sendiri, baru tahu. Ini baru dua pun dah berputar alam'
" Ye ke?. Anak saya semuanya baik-baik ikut macam mak dia. Hoho"

Hmm, terfikir jugak. Macamanalah mak ayah jaga kami berderet-deret 8 orang dulu sampai semua anak-anaknya dah menjadi 'orang'. Dahlah macam-macam kepala dan perangai. Sabarnya mak ayah kan? Bukan senang nak menghadapi. Oleh itu, jangan sekadar menganggap perkahwinan itu perasaan suka-suka saja~ tapi lebih dari itu. Ia sebuah tanggung jawab dan amanah berat yang perlu dipikul.

"Proses pernikahan mempengaruhi niat. Proses pernikahan yang sederhana dan mudah insya Allah akan mendekatkan kepada bersihnya niat, memudahkan proses pernikahan bisa menjernihkan niat. Sedangkan mempersulit proses pernikahan akan mengkotor niat. "Adakanlah keraian sekalipun hanya menyembelih seekor kambing." (HR. Bukhari dan Muslim)

Pernikahan haruslah memenuhi kriteria Lillah, Billah, dan Ilallah. Yang dimaksud Lillah, ialah niat nikah itu harus kerana Allah. Proses dan caranya harus Billah, sesuai dengan ketentuan dari Allah.. Termasuk didalamnya dalam pemilihan calon, dan proses menuju j pernikahan (bersih dari nafsu atau tidak). Terakhir Ilallah, tujuannya dalam rangka menggapai keredhaan Allah. Sehingga dalam penyelenggaraan nikah tidak bermaksiat pada Allah ; misalnya : adanya pemisahan antara tamu lelaki dan wanita, tidak berlebih-lebihan, tidak makan sambil berdiri (adab makanan dimasyarakat biasanya standing party-ini yang harus di hindari, padahal tidak dicontohkan oleh Rasulullah SAW yang demikian), Pengantin tidak bersanding, adab mendo'akan pengantin dengan do'a : Barokallahu laka wa baroka 'alaikum wa jama'a baynakuma fii khoir.. (Semoga Allah membarakahi kalian dan melimpahkan barakah kepada kalian), tidak bersalaman dengan lawan jenis, Tidak berhias secara berlebihan (" Dan janganlah bertabarruj (berhias) seperti tabarrujnya jahiliyah yang pertama" - Qs. Al Ahzab (33)"


0 Comments:

Post a Comment

<< Home