Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Tuesday, July 28, 2009

Cerita Sambal Petai,Ikan Bilis dan Budu,

Da..du..di

Petai.
Memang sedap...
Entah kenapa duduk dengan orang yang suka makan budu dan ulam-ulaman ni sentiasa ada attraction. Family saya tak makan budu ke? Harus saya katakan ya. Rumah kami memang takde budu dalam fridge. Kalau ada pun sekadar menjamu tetamu. Pernah sekali kakak dan saya saja beli budu, sekali makan je tup tup mak bawa budu ke sekolah jamu kawan seguru. Habit mak barang kali tak benarkan kami makan makanan yang tak elok untuk otak eventhough ia antioksidan. Kata mak, banyak lagi makanan lain yang antioksidan.

Sambal tumis petai dan ikan bilis. Zast..cepat saja tangan saya potong bawang, petai dan ingridients lain. Dulu saya main-main je buat, jarang saya memasak sambil mak tengok. Biasanya saya senyap2 memasak setelah tengok segala step, macam saya siang ikan dan sotong. satu lagi kalau menumis, saya tak pandai budget banyak mana minyak~so memang patutlah kadang-kadang minyak banyak je dlm masakan. Sudahnya, abang lah jadi tukang asingkan minyak sambil membebel ~sorry2, baru belajar memasak. Kalau kurang minyak, tak masak pulak bawang.

Akhirnya, saya belajar satu tips baru dari mak usrah masa usrah masak-memasak sebulan lepas. Minyak kurangkan, tapi jangan sampai tak masak. Agak-agak nak hangit sikit masuk air sikit pastu kacau lagi, then tambahkan air sikit demi sedikit. Bagus-bagus~ ada improvement.

Kalau tak fikirkan housemate yang lain memang sambal petai tu saya habiskan seorang diri. Sedapnya, menjilat jari tapi lagi best ada udang/sotong.

p/s: saya bukan pandai masak pun, saya jarang/tak pernah rasa setiap yang saya masak. Budget suka hati garam,gula~serbuk perasa Ajinamoto, memang saya tak suka langsung. Buat apa letak perasa? Nampak sangat tak yakin dengan air tangan sendiri, kan?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home