Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Sunday, July 18, 2010

Delectable

Alhamdulillah, terasa banyak cerita nak ditulis. Tapi sebahagiannya lebih elok disimpan saja dalam lubuk hati. Minggu ad hoc! Semua benda kena cepat dan pantas. Lipas kudung pun ada. Hujung minggu adalah waktu untuk merehatkan tulang belakang (that's why kebelakangan ini, saya terperap saja sebab sakit belakang sewaktu driving makin mencucuk), melenyapkan semua hal ehwal kerja dalam minda dan sebagainya.

Oncall oh Oncall

Punyalah selama ini asyik berjaga-jaga dengan hs, tup tup malam Rabu ada case boleh pulak saya tidur nyenyak waktu A&E call three times in a row. Bersalah..bersalah. Tapi alhamdulillah, nasib baik kes minor RTA with cellulitis yang not life threathening. Berpeluh sejuk jugalah, takut case yang major and multiple injuries. Lepas ini, tidur ayam-ayam jelah memandangkan tiada orang yang jadi pak guard untuk saya...hoho.

Kesian patient, kita buat I&D ye..kat lower left cheek. Foul smelling, tuh memang tak payah cakaplah. Nasib baik lelaki so takdelah susah nak layan kerenahnya. Cuma tak boleh nak detect sources, since tiada fracture,abrasion or laceration wound pun kat left cheek. Mahu check intraorally, patient limited mouth opening, tapi tiada occlusal derangement or broken down/decayed tooth at a glance. Hmm..wonder from where? Muscle most likely! Well, meh sama-sama buat provisional diagnosis and further Ix.

Ayam Kerutub

Hmm..kenapalah suatu ketika dulu saya rasa nak masak kari, gulai, sup tulang dan kerutub adalah paling susah? Walhal, takdelah susah sangat pun. Saya bukan type yang kena tengok mak/ayah/kakak or orang memasak depan mata, pastu otak boleh decode then pfoof..jadi lauk tu.

Saya jenis yang kena baca arahan kat paket serbuk, cara memasak somewhere or browse web/blog masakan dan tengok AFC..then barulah menjadi. Even, belajar bersihkan/siang sotong pun, puas mak heret suruh tengok alih-alih saya tengok AFC barulah saya belajar. Siang ikan, saya agak kureng sedikit. Bukan tak pandai, cuma disebabkan hanyir darah ikan tu yang membuatkan saya naik loya masa menyiang. So biasanya,ayah yang ambil alih tugas:P. Takpe, nanti suruh husband pulak..hoho. Harapnya, takdelah ikan tuh hancur lebur ye. Ameen. Ngaa..

Disebabkan nak rasa masakan yang extraordinary sikit, practice balik buat kerutub. Cuma kali ni guna santan serbuk so rasanya pun tak sesedap santan yang asli 100%.

Televisyen Cik Pips

Tahniah, berjaya juga cik Pips beli tv. Of course, I kan pakar bab electrical items nih hasil usaha dari pengalaman window shopping dan sambil mallercise.

Pre Ramadhan

Syahdu. Ramadhan bakal tiba. Kali ini Ramadhan saya almost harinya disambut di perantauan. InsyaAllah, satu bentuk tarbiyah juga. Bacaan Al Quran berbaki 3 juzuk untuk dikhatamkan sementelahan saya akan mulakan juzuk pertama pada 1 Ramadhan. Moga tahun ini, saya akan lebih bertadabur dengannya dan mampu khatamkan sebagaimana tahun-tahun lepas InsyaAllah. Moga Allah berikan kekuatan melaksanakan.

Sampai Surah Ar Rahman, hati sayu dan rasa malu padaNYA.

'Nikmat Tuhan yang manakah kamu dustai?'

Tempangnya manusia ini....

“Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya.” (Al-Maidah : 54)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home