Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Saturday, January 23, 2010

Saat Itu


"Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak lakukannya"
(Surah As Soff- 3)


6.00 am
- Dah tercongok depan quarters. Mana driver ni? Oh, bab masa. Saya memang punctual.
'Lambat 10 minit, potong SKT tahun ni'. Phew, memang kejam Dr ni. Apa boleh buat. Dalam kesejukan pagi menyengat, saya tahankan saja mata sambil berbual dengan nurse yang saya tarik bersama untuk ke meeting. Sesuka hati je, request companion dari boss. Naik feri aka tongkang sederhana besar. Kesian Sarawak, boleh buat jambatan je padahal menyeberang tapi nak jugak yang klasik. Tak mengapalah, sekurang-kurangnya ada jugak dari takde langsung.

8.00 am
- Sesampainya ke seberang Kota Samarahan, perut mula kriak..kriuk. Bukan sayalah, orang lain. Kesian. Juh, makan roti canai. Enak sungguh setelah beberapa bulan tak jumpa roti canai. Kebetulan orang Majlis Daerah Simunjan ada makan sekali kat sebelah. Bila time nak bayar, driver cakap tak payah. Sebab org MDS dah belanja tadi. Alhamdulillah, langkah kanan pagi ni. Hehe...tulah, dengan senyum saja,dah ada orang belanja. Bahagia sebentar hidup.

8.30 am
-Start meeting. Macam biasa, selalu je pilih port yang salah. Tepi boss!
'See Dr Siti, her face already turn red' boss gelakkan saya sebelum saya start bercakap.
'Hah, so obvious eh? This is my first time speak in this big meeting kot' tingkah saya, cuba coverline. Ngeh3.

1.30 pm
-Baru habis meeting. Otak saya dah jammed. Tak dapat nk betul fikir. Banyak kerja, banyak banyak responsibilities waiting ahead. Sabar jelah, ubat paling mujarab. Lepas tu, heading to office and Klinik Pergigian Kota Samarahan. Meet some old fellow~ yang otak kuning, yang dah jadi ibu dan senior seorang.
' Eh, hello big boss' jerit sorang.
'Mana ada big boss, you my big boss. Bakal DDO kan?' saya kenakan dia balik. Suka hati je, depan-depan patients.

4.15 pm
- Ok,bergerak pulai. Kali ini lalu jalan biasa/highway. So lagi lambat nak sampai. Berhenti makan dulu. Masuk Simunjan junction, jumpa orang. Dapat lagi, buah-buahan free. Alhamdulillah. Itupun siap ditahan-tahan kami suruh makan sampai habis. Aduh, tak larat.

Terasa tak mampu untuk memikul sebuah amanah. Saat terasa lemah tak berdaya, hanya pada DIA saya mengadu dan berserah. Ada masa saya jatuh lantas cuma mengharapkan ada pertolongan dariNYA...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home