Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Monday, December 25, 2006

Ilmuwan yang Sebenar..Andakah Itu?

Orang yang lupa menyebut dan mengingati Allah dan tidak mahu sesuatu yang lain daripada kehidupan di dunia sahaja adalah merupakan contoh dari kehidupan sebahagian besar 'orang terpelajar', kaum intelektual, cerdik cendikiawan zaman sekarang. Mereka tidak tahu dan taidak ingin tahu, selain dari masalah-masalah lahiriah yang terpampang di hadapan mata kasar mereka sahaja.Yang dapat mereka percayai ialah fakta-fakta dan realiti yang lahir sahaja.Mereka tidak mahu percaya bila diterangkanmengenai tafsiran umum terhadap kehidupan dan jiwa,dan juga bila dibincangkan masalah konsep dan akidah, mereka akan menutup telinga dan menganggap remeh. Ilmu daripada orang alim dan cerdik pandai sebegini bukanlah termasuk ilmu yang dipuji Allah S.W.T di dalam firmanNYA

" Katakanlah, Adakah sama orang-orang yang mengetahui?" seperti yang difahamkan oleh orang-orang yang dangkal pengertiannya mengenai tujuan ayat ini, lalu diambilnya ayat ini menjadi hujah mereka.

Sebenarnya pertanyaan Allah S.W.T di dalam ayat tadi telah terjawab dengan ayat sebelumnya: " (Apakah kamu orang musyrik yang beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang dia takut akan (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: Adakah sama orang yang mengetahui dengan orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah orang yang menerima pelajaran" (Az Zumar: 9)

Orang yang bangun beribadat di tengah malam, hamba Allah yang patuh, yang sanggup menumpukan segenap perhatian dan mengerah tenaga,menyerahkan jiwa raga, di tengah malam buta;orang yang sanggup mencampak selimut ditengah kesejukan malam,sanggup membuka mata di tengah bunyi dengkur, untuk menengadah ke langit, memohon setitik air rahmat dan pengampunan dari Tuhannya, sambil berlinang air matanya mengenang bahana azab hari akhirat, suaranya mendayu-dayu mengharapkan rahmat Ilahi orang yang berilmu yang mempunyai sifat inilah sebenarnya orang yang berilmu dan orang terpelajar. Ilmu yang dimaksudkan oleh ayat ini ialah ilmu yang boleh memandu ke jalan Allah, kepada berbakti dan bertaqwa bukan ilmu yang merosakkan fitrah dan mengingkari Tuhan.

dipetik dr Ma'alim ala Thariq.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home