Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Saturday, September 16, 2006

Sejenak Sebelum Tidur

Assalamualaikum to all the readers..
Kali ini dah masuk sebulan mata ana sukar terlelap dek keletihan yang menyengat setiap inci tulang-temulang.Dari kurus makin bertambah kurus, agaknya dah jadi sekeping papan nanti. Ah, pedulikan semua itu..banyak aspek yang lebih aula untuk diambil perhatian.
Semalam HTD di USM dah bermula, petang selepas habis klinik (penat wooo...patient banyak calculus, dok cekak kawe nok scalling) terus ana menuju ke gerai untuk tinjau2 keadaan. Then mak call ckap nak datang.Apa lagi, berlari2 anak nak tunaikan solat asar.

Petang tadi tlg sahabat jaga gerai buku, sebenarnya segan juga nak layan pembeli tapi takpelah nak dakwah tak boleh tengok tempat. Mana2 aje pun kena. Tetiba datanglah adik2 muslimin untuk menengok2 buku..takpe teruskan belek2, baca sikit then belek2 lagi. Lalu ana mencelah, tanya itu ini..kononnya nak bina rapport. Pastu adik tuh pun, belek satu buku...lalu dia membaca ayat " Sesungguhnya, sebaik2 tempat bagi orang2 perempuan ialah di dalam rumahnya"

Ana telan air liur..gulp.Ish budak ni nak kata kat aku ka? Biasalah budak tabligh, ana nak juga berhujah dengan dia bukan sebab rasa geram cuma nak kongsi idea. Apa pandangan dia? Ana dah siap sedia nak keluarkan contoh2 srikandi Islam yang turut keluar berjuang di zaman Rasulullah s.a.w antaranya Asma Abu Bakar, Ummu Sulaim, Nusaybah..yang terkemudian Zainab Al Ghazali etc. Tapi apakan daya, pembeli yang lain minta dilayan. Idea ana hanya terhenti di situ, tak sempat nak buat round-table dengan dia.
Menu di gerai basah hanya ada cendawan goreng n murtabak maggi, pizza, ice blended. Tapi tak menang tangan nak sediakan semua. Hehe..tp alhamdulillah dpt belajar ilmu2 'rumahtangga' -memasak, mengemas,menjual. Pernah juga terfikir bila dah kerja, nak bukak kedai buku sbb tak ramai orang Islam yang berbuat demikian. Sambil2 jadi doktor gigi, boleh ajak mana2 yang mganggur makan gaji, dakwah melalui pembacaan dan ajar orang lain untuk sentiasa membaca.
Sebelum mata tertutup, terlalu banyak perlu dimuhasabahkan..ibadah ana, solat wajib, sunat..baca Quran, hafaz dan mendalami maknanya, hubungan ana dengan manusia lain..ah, banyaknya ketempangan ana sehari-hari. Terasa makin jauh dari dunia tapi tak pula mendekat pada akhirat. Terapung di awangan, tak tahu berat akan jatuh kebawah atau semakin ringan dan terbang sayup menuju kasih Tuhan. Ya Allah, andai diri hamba ini semakin menjauh dariMU..maka segeralah Kau sedarkan diri hamba ini. Andai ujian yang Kau berikan, tenangkanlah hati ini agar ia makin lunak dan bertambah redha akan apa-apa yang menimpanya.Alangkah hidup ini, andai berada di bawah payung rahmatMU..

5 Comments:

Post a Comment

<< Home