Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, July 14, 2006

Tak terhalang..

Kata Imam Al Zandusty r.a , saya mendengar Imam Aba Muhammad Abdullah bin Fadhl berkata :" Kata beberapa orang Hukam :"Barangsiapa yang dianugerahkan 4 perkara maka dia tidak terhalang dari 4 perkara"

1) Brgsiapa yg dianugerahkan mahu berdoa maka dia tidak terhalang dari dikabulkan. Firman Allah yang bermaksud " mintalah kamu sekalian kepadaKU ,nescaya Aku kabulkan"

-cuma cepat atau lambat, itu urusan Allah. Ada doa terus dikabulkan ada yang ditahan dan ada pula pula ditukarkan untuk menolak bala akan datang. Sedangkan Nabi Ibrahim yg semasa Baginda mendirikan Baitullah selalu berdoa agar didatangkan seseorang yang akan membaca ayat Allah dan menyebarkan risalah Islam, kemudian selama beribu-ribu tahun barulah Nabi Muhammad s.a.w lahir. Inikan pula kita, doa sedikit tapi mahu cepat-cepat.

2) Brgsiapa yang dianugerahkan mahu memohon ampun maka dia tidak terhalang dari ampunan.Firman Allah S.W.T bermaksud : " Sesungguhnya Dia(Allah) Maha Memberi Ampun"

3) Brgsiapa yang dianugerahkan mahu bersyukur atau berterima kasih maka dia tidak terhalang dari tambahan nikmat.
Firman Allah yang bermaksud :" Sungguh apabila kamu sekalian mahu bersyukur pasti Aku akan tambah"

-Peringkat syukur itu lebih tinggi dari taqwa. Lupa huraiannya?? Cubalah sahabat cari.

4) Brgsiapa yg dianugerahi mahu bertaubat, maka dia tidak terhalang dari terkabulnya.
Allah S.W.T berfirman :" Dan Dia (Allah) Maha Menerima taubat para hambaNYA dan memaafkan dari segala kejahatan".


'SESUNGGUHNYA ALLAH ITU SUKA KEPADA ORANG-ORANG YANG BERTAUBAT DAN SUKA KEPADA ORANG-ORANG YANG BERSIH'

Taalim: Org yang membaca zikir tak sama dengan orang yang mengingati ALLAh, org yang membaca doa tak serupa dengan orang yang berdoa, orang yang baca khutbah tak bererti orang yang berkhutbah..kerana adapun mengingati Allah bererti ia mengingati apa-apa sahaja yang disuruh dan dilarang ALLAH di dalam Islam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home