Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Tuesday, November 10, 2009

A Voyage of The Mind



MONday!
4.00 AM

Saya dah terjaga, sungguhpun alarm sudah saya set pukul 4.45 pagi. Hujan turun lebat diiringi dentuman guruh sesekali. Alhamdulillah, saya bukanlah penakut pada semua itu, Cuma risau jika perjalanan untuk balik bekerja ke Simunjan tergendala. Inilah risiko yang perlu saya hadapi kalau tak mahu pulang awal. Padan muka! Malas lagi nak kerja.,hee.

5.30 AM
Semua barang yang dah siap packed susun masuk kereta. Terima kasih pada mak ayah yang banyak ajar cara-cara nk susun beg+barang dalam kereta secara efektif dan efisien sepanjang balik kg ke Perak-Trganu. Perak oh Perak...we'll be missing you so much until next year!

5.45 AM

Baru dapat bertolak, hujan masih lebat. Gelap. Memang saya 100% tawakkal saja merangkak dalam hujan dan kedinginan Subuh. Nasib baik minyak Full tank so tak perlulah berhenti.

Sejam lebih dalam air cond, saya dan separuh beku+ mengantuk. Co driver pun takde nak gilir2 drive. Terpaksa jua lah menahan sambil pasang lagu kuat-kuat (yang tak tahannya~ menyanyi skali tuh; kalau katak dengar nih sure lah gembira sebab ada geng suara tak merdu panggil hujan). Huhu..tak kesah. Aish, lupa pulak kereta ku ini ada heater so jom kita tukar ke heater pula.

Macam kenal je kereta Honda Civic depan tuh, dah la masuk Simunjan Junction sekali. Oh, ni Dr Sia MO Hosp. Saya tak pernah bertemu 4 mata betul2 dengan beliau, sekadar melambai bila bertembung dan senyum. Semua staff puji dia sebab bgus dalam bekerja dan cekap. Kan bagus macam tuh, saya pun nak juga jadi contoh yang baik-baik ni.

8.10 AM

Saya dah tak amanah 10 minit. Oh, maafkan saya. Nanti saya top up dengan balik lambat. Tanpa breakfast kena mulakan kerja cabut mencabut, inject meng’inject. Suka hati je cucuk-cucuk orang ni. Alhamdulillah, Allah bagi tenaga dan kekuatan though mata dah separuh je terbuka.

Masuk pejabat, atas meja saya ada beberapa sampul, dengan kertas2 yang tunggu kelulusan dan perlukan perhatian. Letihnya! Terpaksa bersengkang mata lagi nak go thru. Sister call, bagitau nk MBWA Rabu ni! Bertambah-tambah lagi.Sedar tak sedar dah dekat pukul 1.

Tengah hari terpaksa juga saya memasak, cukuplah nasi+ikan goreng+budu. Dah tak sempat ni, tambah lagi saya memang perlukan tidur sekejap. Hmm..br pkul 1.34 pm so tidur dulu. Alih-alih terbabas sampai pukul 2.20 pm. Aiyo!

Tiba je kat klinik, patient appointment tak kunjung tiba. Pukul 3 lbh baru datang sorang demi sorang.

Sekarang saya dah dapat duk rilek2, sambil tulis claim oncall. Ok, dah siap print. Satu lagi gaji tambahan buat saya. Thank you Allah! Kena simpan dan jimat cermat.

“Dan ingatlah ketika Tuhan kamu memberitahu : “Demi sesungguhnya! Jika kau bersyukur nescaya Aku akan tambahkanlah nikmatKu kepada kamu, dan sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amat keras” (Surah Ibrahim:7)
Ya Allah berikanlah kerelaan kepadaku atas qadha’ ketentuanMU. Berkatilah apa yang telah Engkau pastikan sehingga aku tidak suka menyegerakan apa yang Engkau tunda’
p/s: pic above representing Pips n Hadirah...so cutee...(not you Pips!)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home