Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, October 22, 2009

Mari Membaca..

..Memandangkan entri sebelum ni agak2 depress+menyedihkan so saya nak post satu yang mengembirakan hati saya..(blog saya kan. Ada saya kesah?). Of course 2 benda yang boleh buat saya gembira 1) Makanan 2) Buku. So budget2 lah apa yang saya akan tulis.

Saya suka makan :
a) Laksa Penang ~Laksa Shack? nope, laksa kat Pasar Siti Khadijah dan gerai otw ke Pasir Tumboh.
b) Segala jenis sup (halal punye) tolak yang Chinese Herbs. Including Tom Yam! Sup tulang best kat tepi Tambatan Diraja. Dah la murah sedap pulak tu.
c) Masakan mak~ mak masak apa pun saya makan except Char Kuey Tiow.
d) Budu+ ulam-ulaman.
e) Of course tat telur dan adik beradiknya

Saya nak sangat belajar masak :
a) Rendang, sbb sampai sekarang tak yakin nak masak benda alah tuh.
b) Kek dan kuih~ 3 je yang saya pandai puding roti, dadih dan onde-onde.
c) Nasi dagang ~ even mak pun sampai sekarang tak pandai nak masak. Saya pun tumpang sekaki~ tak pandai.

Saya tak boleh makan:
a) Ikan sungai
b) Makanan pedas~ Rasulullah s.a.w pun tak suka makanan pedas dan panas2.
c) Nangka ~ ada h/o bloating. Cukup sekali lah.

Kalau dulu saya langsung alah dengan benda ni tapi sekarang makan je :
a) Durian
b) Gulai/santan

Ok, masuk bab buku. Nak tulih apa ye?

Koleksi buku saya?
a) Dah penuh satu almari, maka mak pun dah start bising2. Yelah mak, nanti saya dah ada rumah sendiri saya buat galeri buku satu bilik.Ok?Set
b) Ada semua jenis ; tapi banyaknya yg religious, fiction and non fiction. Komik? Saya mmg tak suka kartun except yang Hajime Kindaichi (saya beli waktu form 4 n 5).
c) Yang motivational? mmg saya tak sentuh pun buku mcm tuh. Cukuplah Al Quran sebgai sumber motivasi saya (ada unsur2 blagak pulak..heh)

Buku yang saya nak beli:
a) Resepi masak2 (masak lagi)
b)Buku pasal kraf2 ni : quilt, origami
c) cerita lagi...
d) kitab2..tp bukan dlm bhsa Arab lah~ senior saya pernah hadiahkan buku dlm bhsa Arab, sampai sudah tak dapat translate/baca


~So, dah sampai kepada conclusion nya:

a) Saya suka bila ada org masakkan utk saya..haha. Tukang makan je maa..
b) Saya nak dapur yang luas + lengkap dgn alat memasak~ tgh bdikit2 kumpul ni. Boleh buat usrah masak2.
c) Saya suka buku+makanan..tu je!

p/s: slmt layan entri merapu ke...(fill in the blank).. Ohoh, relieve rasany. tpi asyik kena interupt lpas call dr Sister, Matron pulak. Haihh..Dr Siti..Dr Siti.

Balik kg...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home