Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, November 12, 2009

Rabu Yang Penuh Ujian

Tarbiyah buat diri ini. Betapa kerdil dan tak berdayanya hamba ini.Awal pagi saya dah dikejutkan bila tengok tayar kereta belakang sebelah kiri pancit! Istighfar banyak2 saya. Nak menangis pun ada, dah la saya sorang je. Maka terpaksalah saya berjalan dalam 5 minit ke klinik menelusuri wad dan surau serta padang hijau. Bertembung dengan staf, dia pelik tengok apa kejadah doktor ni awal pagi jalan kaki. Saya tersengih sambil bagitahu dia "Pancit". Dia angguk saja. Tengah perjalanan bertembung dengan Sister bhgn Medical,segan pulak saya bila dia terlebih dahulu menegur. Opss.

Alhamdulillah pertolongan yang datang tanpa disangka, ada staf volunteer nak pegi bawa bengkel. Hasilnya, ada skru tajam sepjg seinci setengah telah 'ditangkap' kerana disyaki menyebabkan tayar kereta saya pancit. Haish, nasib baik saya ambil keputusan tak nak 'dakwa' skru tu. Kalau tak, see you in the court!

OPD hari ni banyak pula patient datang. Yang lucunya ada pakcik yang gigi dua batangnya yang dah mobile datang nak cabut after dah inject labially and lingual saya suruh dia spit out kat toilet. Sekali dia masuk kembali, bising2 dengan 2 batang gigi di telapak tangannya. Hah, pakcik! Kejutan kedua untuk saya. Maybe sebab kebas, dia dah numbness so accidently tercabut sendiri. 'Hebat pakcik, boleh ganti saya lepas ni'. Sambil patient yang lain turut ketawa melihat kejadian tu.

Siapalah yang book 4 patient utk bite registration + 2ndry impression utk denture after OPD. Kelelahan saya berdiri start dari pukul 8-11 lbh dengan puasa sbb nak check cholestrol darah, siap ada tanda2 tremor.

Sister dan Matron dah sampai untuk meeting. Saya masih struggle. Mulakan dulu tanpa saya, this is my order. Hee..macam big boss pulak. Habis patient,sambung meeting. Haiya, manyak la pulak mende nak kena buat before cuti. Tambah pula Timbalan Pengarah Kesihatan (Pergigian) N.Sarawak [TPKNG] ~Dr Ling nak datang MBWA(Management by Wandering Around) ke Simunjan. Haha..nasib baik masa tuh saya tengah cuti. Selamat.

Tapi kesian anak buah saya kena menjawab. 'Dr, jangan lah balik'. 'Kenapa Dr balik? Balik kawin ke?'. Saya pun nak rehat jugaklah sayang oi. 'Ha'ah, cakap kat Dr Ling saya nak balik kawin. Nanti senang sikit dia cari officer ganti saya bl dah transfer..haha'. 'Alah Dr, tak sampai setahun Dr kat sini. Duk la lama sikit'. Pandai pulak nak pujuk saya stay lama. Mentang-mentanglah dapat doktor yang baik hati+pemurah macam saya. Ngeh3, angkat bakul sendiri nampaknya.

Kerja-kerja saya sebelum cuti within 2 weeks:

a) Siapkan SKT (sasaran kerja tahunan) saya dan staff before pass over to DDO
b) Pameran Kanser Mulut, Ceramah dan Check-up - everything on my shoulder.
c) Bengkel untuk cikgu cikgi kat sekolah sebelum school holiday
d) Tutup rawatan dan return budak SMK
e) Meeting utk decorate and arrange waiting area
f) Siapkan list brg utk dibeli/purchase
g) Sign LPO(local purchase order) after renovation
h) ...banyak daa tapi sempat je blogging.haha. boring meh+sakit kepala.

'O Allah, may You ease and simplify everthing coming ahead on my way'

..Mak, nak balik.. (dah mula la..). Semalam dah relieve bl berborak dgn mak, tq mak for everything esp that upcoming part. Anxious oredi!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home