Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Wednesday, May 06, 2009

‘Dr, saya rasa kamu kena makan banyak sikit’ Albert ketawakan saya gara-gara glove saiz XS dah habis stok. Abang Poli hanya ketawa melihat saya.
‘Apa you cakap? Memang nak kena ni’ terus saya sekat Albert dari turun dari dental chair. Of course, mestilah kalah sbb dia lagi tinggi dan besar. I surrender.
‘Mut, tengok Dr Siti ni. Tolong lah nasihatkan dia makan lebih sikit.Kesian dia’
‘Eh, apa kes? Biarlah saya nak makan ke tak. At least saya stay slim’ haha.

Saya pun tak tahu kenapa saya semakin shrinking. Dulu masa student saiz XS memang tak padan, saiz S oklah. Memang saya tak perasan until diorang tegur pasal glove XS tu.Makan saya pun dah tak teratur. Kalau rasa nak makan, makan kalau tak minum air saje. Pips..ada orang cakap hang lagi gemuk dr cheq. Akhirnya..hehe

Kalau di rumah memang kerja saya makan dan makan saja. Tapi apa boleh buat kat sini, nak cari makanan dan kuih yang halal dan sedap memang takde yang menepati citarasa melainkan terpaksa buat sendiri. Alat nak mengukus dan membakar pulak takde. Kesimpulannya makan biskut dan roti saja!

‘ Dr, tengok kasut saya ni dah buruk’ trainee bercerita
‘La, belilah yang baru. Sekarang ni kan ada macam-macam jenis dan jenama’
‘Itulah tapi susah yang nak tahan lama’
‘Kalau saya memang saya beli yang mahal terus. Bukan apa tahan lama sikit macam kasut ni’
‘ Ish salah konsep Dr tu. Beli yang berkualiti baru tahan lama’
‘Yelah, ada ke kasut berkualiti murah? Mesti lah mahal kan kebanyakanya’
‘Tapi kalau RM 30++ pun ok’
‘Hmm..saya masa student beli yang RM 30 lebih pun tak sampai 6 bulan dah rosak. So beli yang RM 60+ pun boleh boleh tahan setahun. Lagi jimat kan?’
‘ Oh, tak mampu saya nak beli tu Dr’

High maintenance? Mungkin kot, alah membeli menang memakai. Tapi depend pada benda juga. Kalau beg dan kasut dua kali setahun beli memang berbaloi sebab nak pakai lama. Kalau benda-benda yang bukan untuk jangka masa panjang better choose the affordable price.

‘Dr, saya ada soalan nak Tanya. Boleh ke?’ seorang DSA yang suka menyakat saya dengan loghat kelate tiba-tiba bersuara sewaktu saya selesai cabut gigi patient sebanyak 30+ batang selama 2 jam. Sakit tangan waktu tu.Macam kena electric shock.
‘Apa dia?. Jangan teka teki sudahlah. Saya ni jenis straight forward orangnya’
‘Dr dah ada orang ke belum?’ dia tersenyum-senyum. Bukan tak tau sudah tiga kali dia menanyakan soalan yang sama mungkin sebelum ni saya acuh tak acuh menjawab.
‘ Hm.,kenapa tanya soalan ni lagi’
‘ Alah Dr, jawablah’ dia merayu lagi.
‘Oklah, saya dah ada tapi tak tahu siapa lagi. Tunggu jelah sape nak masuk meminang’
‘ Ish, ye ke Dr. Takkanlah comel lote macam ni takde orang’ nak pengsan saya bila dengar ayat dia. Nasib baik tak terjatuh dari kerusi masa tu. Control lah sikit.
‘Mana ada, orang lain ramai lagi comel lote dari saya. Siapalah yang nak kat saya ni’ ayat denial nih
‘ La, kat Sarawak ni kan ramai lelaki.Tuh depan Dr tuh, tak kawin lagi’ dia mengunjuk salah seorang lagi DSA.
‘Eh, awak ni. Sarawak jauh sangat lah. Nak yang dekat dengan rumah je. Lagipun susah nak cari lelaki yang baik, kalau ada pun dah kawin’
‘ Jangan cakap macam tu, nanti yang tak nak tu biasa dapat’
‘ Ha’ah lah. Tarik balik kata-kata saya tu’
‘Itulah Dr’
‘ Tunggu jelah jodoh sampai’ (ke awak tanya ni sebab nak kawin dengan saya ?)nasib baik dia tu non muslim. So tak jadi nak tnya.
‘Betul tu Dr’
‘Ok, lain kali jangan tanya soalan ni lagi ye. Saya pun tak larat nak jawab.’ Dia senyum lagi sambil menyanyi-nyanyi ‘ come lote’. Apa-apa ajelah awak ni.

Kenapalah asyik saya yang jadi sasaran staf nak tanya soalan ni? Kawan separtner saya pun jarang diajukan soalan yang sama. Fenin-fenin…2 minggu lepas masa saya belanja kek Secret Recipe tu siap Dr Alex tanya ada special occasion ke tiba-tiba nak belanja. Siap ada staf mencelah..pre-engagement Dr Siti katanya. Mati-mati Dr Alex percaya, nasib baik tak tanya siapa lelaki bertuah tu.

‘Dah kawin ke belum?’ soalan tipikal Dr Alex kalau bagi patient perempuan yang berumur 20 dan nak buat braces. Biasalah sebab pakai braces nak gigi cantik baru dapat attract orang. Sampai Semut pun suka imitate gaya bercakap dia. Terkejut saya bila dia duduk depan saya yang tengah khusyuk menulis pt’s card dan tanya soalan sama. Ingatkan Dr Alex! Cess..hampeh betul.

p/s: Sekian saja…seribu satu kisah klinik orthodontic. Fenin kefala saya nak layan diorang. Tapi best…kerja sempoi, specialist sporting, staf baik + rajin. Saya pun dapat bukak kelas bahasa Kelate.Ngeh2.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home