Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, August 08, 2008

Tenanglah Duhai Hati

Another trip and I concluded that it was a final one after settle everything. Thank goodness, my clinic instruments already returned to theirs place so En Abdullah told me I was excluded. Nice and friendly man, I ever know well he helped me alot since 1st year, had a chit chatting and even made some jokes. Poor Kak Aisyah banyak kali dikenakan, duit2 yang collect tuh blh buat wang hantaran utk Kak Aisyah kan kan. Saya dan Amnah jadi pengiring terhormat. Another man behind my success is..Tuan Haji Sauti who never failed in lab works~ he's my saviour. Itulah buat keje last minute, nasib baik jugaklah dia ada. I respect him alot~why? He so commited, tak pernah tuang2 keje, keje on time.So bila keje Allah berkat, alhamdulillah smua anaknya dh graduated dan married. Berkat sungguh rezeki Tuan Haji. Ya, ya kami adalah penanam anggur berjaya bak kata kak na, en rahman,en zul dan en azahar. Nak beli? Tak payah la, tak mampu nak beli. Tapi tak berkesempatan nak jumpa Tuan Haji Lah, Dr Siti Lailatul and Dr Basarudin. She still remember our batch Diyana, unfortunate takde chance nak jumpa.

Since this post entry I solely dedicate to persons who helped me and friends to get thru as a dental students~ a zillions thanks for those who without fail continue gave supports to us. Teringat zaman-zaman balik bilik pukul 7 lbh semata-mata nak siapkan keje lab, pastu malam gi lagi sampai pkul 12, pagi esok awal-awal pagi lagi keluar bilik nak prepare untuk patient, calling or messaging. Tangan ni dah macam pouch khas untuk handset, asal masuk panggilan or msg..mulalah berdebar. Boleh ke patient datang ni?Klu tak datang, nak panggil sapa lagi? Alahai..kalau tak datang, tercengang2 dengan muka sememeh depan telefon tak pun assist org lain. Sungguh tension, bila diingat-ingatkan.Well, best jugak ada kenangan macam ni. Boleh jugak dikenang-kenang. Itu tak termasuk, sinful acts, main2 bila Dr takde dan habiskan barang-barang klinik tanpa rasa bersalah.Al mubazirun

Tadi ke kuliah tok guru, alhamdulillah ketenangan tak terhingga bilamana suara tok guru melantun ke telinga. Apapun yang lebih penting, isinya. Satu yang melekat di hati; adil~bukanlah bererti sama rata tapi perumpaannya yang kerja keras dapat lebih, yang kurang kerjanya kuranglah dapat hasilnya. Lepas tu, tok guru meneruskan dengan surah An Najm. Apakah selepas ini saya berpeluang ke majlis ilmu yang dirahmati dan dibawah lindungan para-para malaikat yang mencintai majlis-majlis zikir mengingatiNYA. Pesan saya; sesiapa yang Allah masih berikannya peluang dan masa turunlah untuk bersama insan-insan yang mencintai ilmu dan mencari keredhaanNYA. Peluang yang datang sekali sahaja, tidak berulang-ulang.

Tiba-tiba saja, hati saya mula menangis. Memang saya kerdil dan tak mampu. Saya keletihan, minda saya sudah tua, hati saya amat rapuh. Saya insan biasa adakala adamasa bangkit dengan semangat berkobar dan ketiduran berpanjangan. Hanya majlis sebegini mampu mengembalikan dan meniupkan ruh ke dalam nurani. Duduk bersama mereka, biarpun saling tak mengenali tapi sudah boleh menguntum senyum bertanya khabar. Subhanallah, hebat sungguh perasaan sebegini. Hiduplah kembali jiwa yang telah mati.

'Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertaubat dan mencintai orang yang suci (baik dari kekotoran jasmani mahupun kekotoran rohani)" Al Baqarah :22

Orang yang beriman akan menghiburkan hatinya dengan cara berhubungan dengan Allah, melaksanakan perintahNYA, kewajipan, menekuni dalam amalan-amalan sunat. Mereka terhibur dengan kehidupan yang dicorakkan Allah, sentiasa bersangka baik dengan Allah dan membuatkannya tidak pernah resah. Apabila diberi nikmat, mereka terhibur, lalu bersyukur. Diberi kesusahan, mereka juga terhibur, lalu bersabar.

"Katakanlah wahai orang yang beriman: Agama Islam yang kami telah sebati dengannya adalah :Celupan Allah dan siapakah yang lebih baik celupannya selain daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNYA lah kami beribadat" Al Baqarah:138

Bukanlah saya ini orang yang paling lama hidup bukan jua yang paling banyak ujian yang saya lalui cuma apa yang setiap orang lalui adalah berbeza-beza kisah hidupnya. Ada yang kaya tapi banyak pula masalah dan yang miskin hidupnya bahagia tak terhingga. Dan semua orang mencari-cari sebuah ketenangan dan kebahagiaan sendiri. Alangkah indahnya jika kita mampu bersabar bila ditimpa kesempitan. Itu anugerah teristimewa jika saya mampu melaluinya. Hati saya ini sungguh 'fragile' meskipun nampaknya saya biasa-biasa sahaja.Pengalaman yang lepas sewajarnya mengajar kita, kuatkan jatidiri dan hati mesti berpendirian. Kerana bila tiba saat-saat sukar, amat mudah kita menempuhinya tanpa goyah.

postscriptum : ladang hati manusia itu selalu ketandusan, airilah ia dengan sumur keimanan. Kerana darinya tumbuh pepohonan kebahagiaan berpanjangan.

~Miss Better In Time~






2 Comments:

  • At Sunday, 10 August, 2008, Anonymous Anonymous said…

    Ya Allah rindunya kat majlis ilmu kat kelantan,,,rindunye kat semua shbt2 yg sntiasa mengingatkan,,rindunye kat semua...

    Ps : Dr yang ingat diyana ke our technician yg ingat diyana?

     
  • At Wednesday, 13 August, 2008, Anonymous Anonymous said…

    Hoho..xperasan pulak nt tulis.Maaf ye. Dr yg ingat batch kita smua..InsyaAllah, k.karimah kata rmai je shbt2 sefikrah dentist kt utara br keje..so peluang cerah utk majlis ilmu andaikata sorang sikit kongsi ilmu..
    Allahughoyatuna.

     

Post a Comment

<< Home