Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Tuesday, August 26, 2008

Diskusi

Anwar Ibrahim menang. Khusyuk mak ayah dengar diskusi di Astro Awani. Saya just jenguk-jenguk. Antara banyak-banyak channel kalau bahagian berita saya prefer kepada channel tuh, di bawah BERNAMA. Kurang bias, anchorman/woman pun berlatar belakangkan dunia kewartawanan yang amat bagus di samping gelaran best student, best award apa lagilah. Kakak saya suka 'usha' syed faradino itu. Saya? Rahsia..rahsia.

Alhamdulillah, one day trip saya sudah settlekan semua dari medical check up, akuan sumpah dan fotostat dokumen berkenaan. Saja saya heret ayah sekali untuk menemani sebab yang pertama dalam purse saya hanya tinggal RM 50( dalam bank banyak lagi), kedua selama ini asyik mak yang menemani maka apakata saya ajak ayah saya pulak. Sambil dia memenuhkan masa lapang pencen.Bijak..bijak. Kenapalah saya masih tak mahu 'berdikari'?

Best masa jumpa Dr gred U48 tu, sebaya pakcik-pakcik saya. Suka bergurau dan menguji kepandaian saya sebagai seorang dentist. Dari soalan sakit gigi hinggalah persoalan medical certificate kepada bidang tugas seorang doktor gigi. Berkongsi pengalaman dengan orang yang lama memang bagus dan inspiring. Tabik saya pada Dr itu. Nanti saya rawat gigi Dr ye..haha(kat Penang lah)

Ambil XRay (baca:radiograph) gigi orang sudah membuatkan kami amat arif tentang XRAY ni. Dari kedudukan patient, angle film -bisecting, parallel,parallax dan sebagainya. So masuk bilik XRAY, macam saya pulak yang assist adik(student med. radiation) kat situ. Helping each other, kerja jadi mudah kan. Lagipun, apa guna ilmu tanpa amal. Kesian, kebetulan ada seorang Dr lelaki mundar mandir semasa saya tengah menunggu sambil memandang saya beberapa kali. Ayah pun hairan melihatnya. Akhirnya dia ke kaunter. Oh,rupanya tengah cari patient dia untuk buat XRAY. Kalau dia tanya awal-awal saya kan senang, boleh saya tunjukkan patientnya yang duduk dikelilingi budak-budak nursing KIST. Moral of the story; jangan malu bertanya, nanti tak jumpa patient.

2 Comments:

  • At Wednesday, 27 August, 2008, Blogger Ummu Yazid said…

    fizah smpat tlg org amik x-ray? diyana ari tu radiographer grg sgt.ok letak dagu kat sini..sini laa.eee, geram btol.diyana ngan mei leng bkejar sana sini..plak tu, dia kata result 17hb sept, final med checkp up 17hb..dah la kna gi klinik sana, klinik sana, hosp sana..apasal laa x wat in one klinik je? government..government..huhu

    anwar menang..dunno wat to comment..delicious ambiguity je lah kot..hehe

     
  • At Wednesday, 27 August, 2008, Anonymous Anonymous said…

    dia pun budak br bljr kan,..tlg yg mana patut je.alhamdulillah kt sini satu hosp je, dah siap ambk result xray+urine test then jumpa Dr. Government..biasalah. Nak keje,kena 'dengar' cakap diorg

     

Post a Comment

<< Home