Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Sunday, August 24, 2008

Case of A Student


Case I

' My patient is En XXX. She is...erk, actually 'she' is he DR. Sorry'. Almost fainting but inside who knows.

Case II

I was so excited since it was my first surgery (minor oral surgery~MOS) on this male patient. After happily scrub and wear glove and mask earlier than that. Suddenly; 'alamak staff nurse saya tak pakai gown lagi!'..haha.Foolish me, dah siap scrub and so on. Habis satu dental OT dan specialist ketawakan saya. Berair mata duk tahan ketawa dengan semua orang termasuklah patient. Malu pun ada jugak.Alahai..membazir sepasang sterile glove bersaiz 6'. Maafkan saya Dr, masa kerja nanti takkan saya ulangi lagi.

Case III

'Encik, semua rawatan dengan saya dah selesai. Sekarang ni,cuma tinggal cara encik nak menjaga gigi dan dapatkan rawatan segera jika ada masalah'. Rasa lega dan alhamdulillah, saya dapat menolong seorang lagi hamba Allah dalam melakukan ibadat tanpa sebarang kesulitan mahupun kesakitan. 'Oh, kiranya saya dah takde apa-apa rawatan lagi lah dengan awak'. 'Ha'ah, lagipun saya dah nak keluar'. Pesakit itu berlalu dengan muka agak kecewa. Saya tersenyum saja sambil kawan di sebelah memandang dengan muka yang agak inquiry.

Bukan saya untuk menilai apa niat dalam hati pesakit itu. Wallahu'alam. Advice saya; bila berkaitan dengan patient-doctor relationship sebagai orang yang profesional anda perlu bersikap objektif dan letakkan boundary di antaranya. Itulah pentingnya kita mendalami agama kita. ~kawan saya tanya ;apa salahnya klu kawin dgn patient sendiri? saya pun tak tau nak jawab apa...dalam hati: klu baik hati+handsome+ada duit+ada fikrah apa salahnya...tp ada ke mcm tu? Wallahu'alam.(lari topik)

postscriptum: … mereka adalah orang yang saling mencintai kerana Allah, bukan kerana kekerabatan mereka, bukan kerana harta yang saling mereka berikan. Demi Allah, wajah-wajah mereka adalah seperti cahaya dan mereka saling berada di atas cahaya. Mereka tidak berasa takut dikala manusia ketakutan dan mereka tidak bersedih dihati tatkala manusia bersedih hati…”

(HR Ahmad, Dari Abu Malik Al Asya’ari, Rasulullah SAW bersabda tentang golongan manusia yang dicemburui oleh para nabi dan syuhada’)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home