Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Tuesday, June 24, 2008

Saya Sudah Jatuh Cinta ?


Kata orang-orang tua, 'dari mata jatuh ke hati'. Itukah tafsiran dan proses sebuah cinta? Adakah ianya termaktub hanya untuk definisi 'love at the first sight' atau cinta pandang pertama? Saya pun tak percaya. Ingat juga masa di Maahad dulu, sekumpulan pelajar universiti( u mana,saya rahsiakan), mengedarkan a set of questionnaires pada form five berkaitan dengan cinta. Saya tak punya hati mahu menjawab soalan itu, maksud saya adakah pelajar U masa itu punya mentaliliti dan pemikiran setakat itu shj? Hilang sudah respect dan kekaguman pada mereka yang sepatutnya menonjolkan kewibawaan dan ketokohan sebagai mahasiswa. Tapi hairan juga melihat kawan-kawan yang lain beria-ia menjawab. Saya hanya jenguk-jenguk melihat apa jawapan mereka.
Salah satunya yang masih saya ingat; apakah perkara pertama yang anda lihat sebelum jatuh hati pada pasangan anda? Ada yang jawab ; rupa, attitude, harta dan sebagainya. Amat murah kalau cinta dipandang dan dinilai sedemikian, tapi itulah manusia. Siapalah saya untuk mengkritik manusia, kerana saya juga adalah seorang manusia. Apapun saya punya prinsip dan nilaian saya tersendiri terhadap cinta.
"It is impossible to love and to be wise.Natural abilities are like natural plants, that need pruning by study; and studies themselves do give forth directions too much at large, except they be bounded in by experience"-- Francis Bacon
Fitrah manusia memang memerlukan cinta, cuma aturannya ada priority. Ada cinta yang perlu diutamakan dan ada cinta hanya perlu dikesampingkan. Cinta pada Pencipta itu yang diutamakan tapi sekaligus tidak menafikan cinta sesama manusia. Dan seiring dengan cinta perlu ada pengorbanan. Seorang ayah sanggup berkorban demi mencari rezeki untuk anak-anaknya, seorang sahabat rela mengalah demi sahabatnya yang lain, seorang ahli berkorban masa dan fikirannya demi kelangsungan sebuah organisasi yang dianggotainya. Semua itu bukti sebuah kecintaan. Kalau anda tak mahu berkorban, lupakanlah sahaja segala cinta yang anda impikan.
Apapun, cintailah seseorang berpada-pada dan sekalipun membenci jangan melampau batasan.
QuoTes of the Day
Shoot for the moon. Even if you miss it you will land among the stars. -- Les Brown
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men! Do not pray for tasks equal to your powers. Pray for power equal to your tasks. -- Phillips Brooks

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home