Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, October 06, 2006

Penawar Sebuah Kesakitan..

"Hilangkanlah derita wahai Tuhan manusia, sembuhkanlah, engkaulah penyembuh, tidak ada penawar melainkan penawarmu,.penawar yang tidak membawa sakit.."

Demikianlah doa yang Rasulullah s.a.w pernah amalkan dengan menyapukan dengan tangan kanannya sambil dibacakan doa tadi. Rasulullah s.a.w sendiri pernah mengubati para sahabatnya dengan membaca ayat-ayat al Quran, zikir dan doa.

"Dan Kami turunkan sebahagian dari Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, dan Quran itu tidak menambahkan kepada orang yang zalim selain dari kerugian semata" (Surah Al Isra' :82)

Pernah semasa seorang sahabat Nabi telah mengubati seorang ketua kampung yang telah disengat binatang berbahaya ,lalu dibacanya surah Al Fatihah.Dengan izin Allah maka sembuhlah ketua kampung tersebut.Lantas sahabat tadi dihadiahkan sekawan kambing, namun beliau menolak. Diadukan hal tadi kepada Rasulullah s.a.w .

"Wahai Rasulullah, saya hanya menjampi cuma dengan al Fatihah.."Maka tersenyumlah baginda dan katanya: "Tahukah kamu? Sesungguhnya Fatihah itu jampi..ambillah pemberian mereka itu ..."

Hebatnya Islam ajaran Allah, segala sudut tidak ada sedikitpun yang tertinggal malahan dalam bidang yang terkecil sekalipun. Tetapi umat Islam jarang menyedarinya bahkan seringkali menganggap remeh temeh.,itulah namanya bila dah sekular menular. Kita mampu tapi malas untuk berusaha.Besar pahala bagi seorang pegamal perubatan&pergigian jika dapat menyebarkan Islam melalui pekerjaannya. Bagi ana, kalau tak mampu sekalipun;tunjukkan sikap2 orang muslim yang sejati dalam setiap apa yang kita kerjakan. Mulakan dengan nama Allah sebelum check patient, lepas tuh sebelum balik ingatkan patient ttg Allah (dah solat ke belum, puasa ke tidak, kalau sakit ada berdoa mintak Allah sembuh ke?) semudah itu sahaja. Tak payahkan? Paling penting, ingatkan pesakit-dari Allah datangnya kesakitan maka Dia jualah yang Maha Penyembuh, Dia tak turunkan kesakitan semata-mata tapi sebagai kifarah dosa sebelum ini...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home