Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, September 28, 2006

MUSIBAH dan CUBAAN

Berapa banyak orang yang berubah jalan hidupnya akibat musibah dan cubaan yang menimpa. Terkadang musibah dan cubaan itu datang dari orang lain atau akibat tingkhnya sendiri. Muslim yang sejati adalah yang bertambah ketaatannya dalam setiap musibah dan cubaan datang menerpa. Adakah musibah dan cubaan yang lebih besar dari yang diterima Rasulullah s.a.w dan para sahabat? Cuba buka kembali sejarah peperangan Ahzab !Rujuklah firman ALLAH S.W.T berikut ini yang mengambarkan betapa berat cubaan yang dialami mereka sehingga sukar diungkap dengan kata-kata , antara lain bermaksud dalam surah al ahzab 10-11:

"Iaitu ketika mereka datang kepadamu dari atas dan dari bawahmu, dan ketika tidak tetap lagi penglihatanmu dan hatimu naik menyesak sampai ke tengkorak dan kamu menyangka terhadap ALLAH dengan pelbagai prasangka. Di situlah diuji orang-orang mukmin dan digoncangkan hatinya dengan goncangan yang sangat"
Cuba bayangkan bagaimana keadaan Nabi ketika itu, hamba yang paling mulia, paling dikasihi di sisi ALLAH ?Apakah dengan dengan cubaan yang demikian nilai ketaatan mereka merosot?Apakah pupus iman mereka kepada ALLAH? Ma'adzallah sekali-kali tidak !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home