Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, September 21, 2006

RAMADHAN KAREM...ALLAHU AKRAM !

Acute Nephritic Syndrome comprises of hematuria, proteinuria, hypertension, edema, oliguria and ureamia. Usually in a child who has had a streptococcal infection 1-3 weeks before the onset of the syndrome....ok.Fullstop, while writing my case write up. My patient is 8 years old boy who seem very co-operative but quite shy with me..hehe. A doctor looking at me with a questionable mark on his face. Huh, lantaklah bukan buat salah pun.
A week already gone, full with up and high. Depressed, anxious, anger, saddness, sorrow, and all feeling jumble up. I knew we don't have ample of time but didn't mean the chances were too small. Forget about that. The Ramadhan..a month which full with His blessing is just around the corner but some of us seem to be the 'excellent' ignorant. oh, dah nak puasa ye? I quite curious, are they fasting during Ramadhan or what? Sedangkan solat pun boleh tinggal inikan pula puasa. Tak boleh jadi ni, kena buat something..
Indahnya Ramadhan yang lepas2, suasana yang cukup mengembirakan dan menaikkan semangat tetapi sekarang?? Alangkah sedihnya satu preparation pun tak buat. Sibuk sangatkah kita dengan DUNIA ? Sudah berjayakah syaitan menghasut kita tapi yang paling nyata..adakah berjaya kita melawan HAWA NAFSU kita semua?
Semakin kita dewasa semakin banyak perkara yang menjadi priority dalam kehidupan. Pelbagai manusia mempunyai pelbagai pula cara atau pendekatan dan kemahuan. Namun, banyak yang berbeza antara umat Islam sekarang berbanding umat Islam dahulu. Jika dulu, mereka berjuang untuk mati maka Allah tambah-tambahkan pula rezeki, penghayatan iman dan kemanisan beramal tetapi sekarang orang Islam sibuk berjuang untuk hidup. Dunia makin dicari, makin dikejar makin pula ia menjauh. Tetapi andai akhirat matlamat utama, pasti dunia mengiringi. Itulah hidup seorang muslim yang sebenarnya.
Kita sering mengingatkan orang lain untuk sabar dan redha tetapi kita jualah yang biasa tersungkur dengan setiap butir kata kerana berkata bukan untuk diri sendiri tetapi untuk orang lain semata-mata. Kita menginginkan yang terbaik tetapi jarang benar untuk berusaha dan hanya duduk bergoyang kaki. Kita berharap hidup senang dengan menyerahkan tanggungjawab kita kepada orang lain tanpa menyedari ada orang lain yang akan terbeban dengan sikap kita yang sedemikian. Ingatlah setiap apa yang kita lakukan, perkatakan itulah yang akan dihisab kelak. Demikian menurut dalam firmannya , Allah menangguhkan balasan ke atas sesuatu kaum seandainya ada 2 perkara yang masih berlegar dlm kaum tersebut iaitu 1) Adanya Rasulullah dan 2) orang yang sentiasa istighfar atas segala dosa2 mrk.
Fikir kembali , Rasulullah s.a.w sudah meninggalkan kita dan yang tinggal hanyalah istighfar. Tetapi andai kata istighfar ditinggalkan maka bersiap sedialah balasan Allah terhadap orang yang melanggar perintahNYA pasti menjengah. Oleh itu, ana menyeru pada diri ana dan sahabat semua gunakanlah kesempatan yang ada termasuklah dalam Ramadhan yang mulia lagi barakah untuk menemukan diri sebenarnya, mengenal Allah dan menghayati kehidupan seorang muslim, mukmin, dan muttaqin seterusnya mukhlisin..
Moga segalanya dipermudahkan...RAMADHAN KAREM !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home