Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Saturday, September 30, 2006

Seorang hukama' berkata : " Perjalanan (bermusafir) itu menghilangkan pelbagai kesedihan"

" Kun fi duniyya ka annaka gharib au abirusabel"
-Jalanilah hidupmu di dunia seakan-akan seperti orang asing atau pengembara.

"Fatuba lilghuraba' "
-Maka beruntunglah orang-orang yang asing.

Kebahagiaan itu adalah keriangan hati kerana kebenaran yang dijalaninya, adalah kelapangan dada kerana prinsip yang diyakininya, dan adalah ketenangan hati kerana kebaikan yang dimiliki.


Mereka memujukku tetapi ku tolak ajakan mereka
Mereka menakutiku dengan kematian
tetapi aku bersikap tegas
hingga ditinggal sendirian
Mereka menaikkan ku
Tetapi aku turun untuk melanjutkan tekadku
Mereka menurunkan ku
tetapi aku meniti jalan kebenaran sendirian
Kuusir kematian yang mendatang
hingga ia berpaling
dan kematian berhasil kuhalau hingga tak terdaya
Padang pasir meratapi keterasinganku
seraya berkata :
"Hai Abu Dzar
jangan kamu takut dan jangan pula berdukacita"
Ku jawab :
"Tiada yang kutakutkan"
Keyakinanku sentiasa menyala
dan tidak akan pudar
selama diriku belum dimasukkan ke dalam tanah
Aku telah berjanji setia (untuk tetap tegar)
kepada teman dan kekasihku (Nabi sallahu alaihi wassalam)
dan aku telah menimba banyak pelajaran
dan cita-citanya....
~Abu Dzar~

1 Comments:

Post a Comment

<< Home