Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Sunday, November 22, 2009

Bicaraku Buat Yang Tercinta..

Saat tangan ini menekan papan kekunci, air mata masih laju. Biarlah begitu, asalkan sekeping hatinya tenang sedikit.

Hujan masih renyai-renyai. Dari jauh bangunan HRPZ II menggamit seluruh pelusuk jiwaku. Ku tetapkan dalam hati takkan biarpun setitis air mata jatuh. Semakin laju kaki menapak ke ICU, semakin degup jantungku berdetak bagai hilang irama. Dari jauh satu susuk tubuh lelaki separuh usia penuh tawaduk tunduk sambil matanya tak lepas memandang lantai. Ada riak sedih. Aku mengerti, hati bapa mana tak gundah bilamana nyawa anaknya antara hidup dan mati. Pasrah.

Lama menunggu, aku lihat saja tempat pembaringan sang ibu yang setia menemani anaknya di hari-hari menggusarkan. Hati ku sayu, hanya beralas tikar sebidang cuma, tanpa dinding tanpa pintu di situlah tempat melepaskan lelah menghilangkan rasa mengantuk seketika. Mulianya hatimu ibu, tabahnya dirimu dan cekalnya hati tuamu. Aku menangis lagi tapi dalam hati saja, sendunya hilang di balik hingar bingar manusia.

Terpandang saja wajah umi, aku sudah tak keruan. Mahu saja aku rembeskan segala kesusahan jiwa yang ku tanggung tapi..aku tahu, saat ini dia pun membutuhkan sokongan. Ku peluk erat, ku gengggam kemas jari-jari yang tanpa penat lelah mengasuh sahabat tercinta ku. Aku perlu kuat, pesan pada diri. Janji Allah adalah pasti, setiap kesusahan pasti diiringi dengan kesenangan. Yakinlah umi, Amnah takkan diuji melainkan dengan sesuatu yang dia mampu. Amnah lebih tabah dariku, lebih kuat tawakkalnya. Jika tidak, mana mungkin dia masih bertahan hingga saat ini.

Saatnya tiba, kakiku berat melangkah. Sukar membayangkan apa yang aku akan saksikan. Di situ, sekujur tubuh yang aku amat kenali dan paling sayangi serta ku cintai. Kaku. Dadanya naik turun seiring dengan mesin di sebelah. Mataku bergenang buat seketika, ku kumpul kekuatan. Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim.Lemahnya aku. Tiub dan wayar berselirat. Matanya tertutup sedikit. Tiada respon saat aku memberi salam dan memanggil namanya. Sedih..Ku genggam kemas-kemas tangannya yang sembab dek IV Drip. Inikah tangan yang selalu aku pimpin setiap kali melintas jalan raya? Lain benar rasanya..panas.


5 minit berlalu, diriku bungkam. Kelu sudah lidah yang ingin berkata-kata. Berlalu seketika, nafas turun naik susun bicara entah ke mana. Luahkan saja seluruh isi hati ini. Biar dirimu dengar duhai sahabat. Mana dirimu yang tabah seperti dulu, mana janji mu padaku. Seolah terngiang-ngiang setiap butir bicara penuh semangat dan ceriamu. Seperti semalam. Aku menanti cerita-cerita yang ingin dirimu kongsikan. Cerita sebuah cita-cita dan cinta. Cerita tentang sebuah perjuangan dan penantian yang ingin kau noktahkan.

Amnah, cepatlah bangun dari pembaringan mu. Cukup sudahlah abah dan umi mu menanti. Kesatlah air mata mereka, gembirakanlah hati mereka dan hadiahkanlah mereka dengan sesuatu yang menyenangkan hati mereka. Sahabat-sahabat di sini tak jemu berdoa untukmu, siang malam berendam air mata. Apatah lagi ada insan yang setia menunggu sedia berkorban dan menanti dirimu melunaskan janji-janjimu. Terharu aku melihatnya..

Ya Allah, aku ingin melihat sahabatku ini menggapai apa yang telah lama dia impikan~yang kami impikan. Sebuah keluarga yang di dalamnya penuh mawaddah wa rahmah yang niatnya kerana Allah semata-mata, yang saling menyokong usaha-usaha dakwah ini agar berpanjangan dan diteruskan kesinambungannya dengan cahaya mata yang soleh-solehah sebagai pejuang-pejuang dinullah fisabilillah. Berikanlah kesembuhan padanya.Amen.

'Amnah, kalau awak dengar dan faham apa yang saya cakap ni. Genggam kemas tangan saya'. Benar sungguh, genggaman makin erat hati turut bergetar. Ya Allah, hebatnya kuasaMU.

'Awak tahukan, sehebat mana, sekuat mana saya pada pandangan awak selama ini..akhirnya, hari ini saya menitiskan air mata ini kerana awak'..

Saat Kau tarik hanya satu saja nikmat ini, apapun tak bererti..

Ya Allah...tak mampu aku teruskan bicara ini. Papan kekunci ini saja sudah banjir dengan air mataku.. Lemahnya aku..Hinanya aku. Hanya padaMU kupersembahkan jutaan doa tanpa henti buat sahabat yang ku cintai dari dalam lubuk hatiku. Moga hari mendatang, aku dapat suatu kekuatan dan terus tabah serta mengerti dalam hidup akan sentiasa berjuang..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home