Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, September 04, 2009

Of Man And Food

InsyaAllah lagi seminggu sebelum saya pulang ke pangkuan keluarga. Merasai nikmat berbuka dan bersahur bersama, dan paling penting merasai kenikmatan masakan mak. Biasalah bila pulang, mesti mak sibuk tanya nak makan apa, ayah pulak tanya nak beli apa?

Start bulan puasa, ada yang sudah sibuk bayar zakat fitrah. Saya? Hmm, saya cakap kat ayah ' Selagi Fizah tak kawin, selagi tu ayah kena bayarkan untuk Fizah'. Ada makna dan simboliknya kata tuh. Ayah hanya mengangguk, faham sangat. Maklum saja, bila saya kawin nanti maka saya serahkan tugas tu pada bahu sang suami kelak. Bijak-bijak. Bijak dahulu,bijak sekarang. Saya tahu, ayah selalu je diamkan diri dan bawa diri menyepi saat nak nikahkan/ serahkan tanggungjawab anak perempuannya tapi jarang nak tunjuk. Biasalah, masing-masing ada egonya.

'Jangan puji atau komen masakan dia, nanti dia tak masak lepas ni'
' Hui, takdelah sampai macam tu'
'Fizah ni, tak kisah. Asal dia nak makan, tahulah dan rajinlah dia memasak apa yang dia nak.Tengok tuh sedap sangatlah tuh kuah singgang daging yang dia buat sampai hirup habis'
'Ceh, biarlah. Dah naik rindu kat singgang ni minggu lepas lagi.'

Ada je, sesi 'kutuk mengutuk' sebelum dan selepas berbuka. Alhamdulillah, bertiga ni pun cukup meriah. Sebab masing-masing jenis rajin+suka memasak+lepas makan terus kemas. Nasib baik tak terbakar je dapur dek penangan suka masak-masak. Minggu lepas nak makan sup daging, so pegilah pasar minggu Satok (glamer tul pasar ni)beli tulang. Tak makan lagi dah pening, bukan apa mahal sangat tulang+ daging lembu kat Sarawak. Sekilo RM 36++, dua kali ganda mahal dari Kelantan( negeri lain saya tak tahulah). Akhirnya saya campur, tulang tempatan dengan daging import. Kat Sarawak~Kuching ni, apa yang murah pun saya tak tau..haha( marah gilak org Sarawak tok) Tapi daging import ni kurang 'manis' dan lazatnya.Kelantan...segalanya murah tapi mahal senyuman anak gadisnya.

Next week, special menu; beef steak, mee bandung. Ni memang puasa tapi asyik makan sedap je. Biasalah, tak nak rasa rindu sangat pada masakan mak. Biarpun saya bukan pandai masak sangat pun, tapi kena usaha nak majukan diri. Cukup-cukuplah dengan menu sup ( nih sebab selalu kena tegur dek housemate~sup cendawan lah, kulat lah, red dates+ayam, sup isi ketam, sup enoki+telur). Makanan memang amat tempting. Tak sabar nak pasang Astro mengadap AFC dan Travel and Living kat tempat baru nanti. Me and my stomach, we got issues~macam lagu ringtone Pips pulak. I gotta feeling lepas ni.

Tengok iklan di TV, barang kemas itu ini. Teringin nak membeli sebab dah lama tak beli. Ghez, yang sedia ada pun tak pakai inikan pula nak menambah koleksi. Tak pe, tak cukup haul untuk kena zakat lagi.' Rasa nak beli je cincin tu'. 'Jangan. nanti orang tengok, diorang ingat awak dah berpunya'. Kata-kata sebegini mematahkan semangat saya..haha. Sebenarnya jimat duit saya lagi.

Hujung minggu ni kena prepare barang untuk dibawa pindah bersama.Sebab minggu depan ada agenda lagi besar, insyaAllah. Moga Allah permudahkan urusan semua umat Islam, selamatkanlah mereka yang tertindas dan dizalimi di Palestin, Iran,Iraq, Afghanistan dan seisi alam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home