Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Friday, June 05, 2009

I JUST WANNA GO HOME..

Sudah lama tak merasa nikmatnya sebuah kesihatan. Benarlah sabda Rasulullah s.a.w : Dua nikmat yang manusia banyak tertipu padanya iaitu kesihatan dan waktu kosong .(HR Bukhari dan Muslim). Betapa tidak enaknya badan, betapa naik turunnya emosi, betapa tak bersemangat menghadapi hari mendatang. Tanpa ada tempat mahu bermanja, melepaskan segala kesusahan dan kelelahan melainkan padaNYA. Kalau diikutkan nafsu dan emosi barangkali memang saya akan jadi pemarah sepanjang minggu lepas tapi di sinilah iman dan amal berfungsi. Belajar mengendalikan diri dari pengalaman dan pemerhatian. Hati banyak memujuk, barangkali kafarah dosa yang menghitam.

‘Bersabarlah dan rasa mulialah bersama Islam.Apatah lagi kamu berusaha mengembalikan maruah umat ini.Ingatlah , janganlah sesekali kamu melatah apabila berhadapan dengan situasi-situasi yang tertekan.Ingatlah, orang yang perkasa bukanlah di kalangan mereka yang handal bersilat, tetapi mereka yang perkasa adalah mereka yang dapat mengawal diri apabila marah ~Imam Hasan Al Banna.

Langkah saya semakin laju kebelakangan. Alhamdulillah moga perkara baik-baik saja menanti dihadapan. Masa yang kosong takkan dibazirkan begitu saja, masa muda hanya datang sekali dan akan berlalu begitu saja andai tidak dimanfaatkan. Saya merancang dan Allah jua yang menentukan.

Another aeroplane

Another sunny place

I look it I know

But I wanna go home

I ‘ve got to go home

Let me go home…

I wanna come home

Lagi lebih 3 bulan sebelum kami semua di distribute untuk berkhidmat di daerah sekitar Sarawak. Cuak juga bila memikirkan, cuma saya harap apa pun tempat yang saya dapat itulah yang terbaik buat saya dan keluarga. Oh ya, lagu di atas saya tujukan kepada Dr Ling our TPKNG. Mana lah tau dia tahu yang saya ni betul-betul mahu pulang tup-tup dia hantar terus balik Pasir Puteh, Kelantan (yup, kpd en silent reader yang bernama Abdul Rahim~ pembetulan di sini…bukan Tanah Puteh ye!). Setiap tempat ada baik buruknya, tapi tempat tumpah darah kita itu jua tetap terbaik dalam hati.

Apa lagi ye saya nak cerita? Satu je, saya rindukan sahabat-sahabat saya nun di sana. Jauh di mata, tetapi kalian paling dekat dalam hati. Malam sendirian, wajah kalian jua menemani di antara bintang timur paling cerah di balik gelap gelita sang langit. Sudah lama juga saya tak merenung bintang sumber ketenangan saya. Dalam banyak-banyak bintang yang saya renung mesti akan ada satu yang melekat di hati. Dan pada bintang itu jugalah saya banyak berpesan pada diri sendiri~betapa bertuahnya saya menjadi diri saya sendiri kini. Alhamdulillah. Maka di sini saya ada satu puisi tentang bintang buat diri saya sendiri . Aduh, melankolik pula saya. Oklah selamat menikmati sambil merenung ke bintang(teringat zaman belajar kat USM dulu, sambil surf internet buka tingkap luas-luas dan pandang bintang-bintang bertaburan di dada langit. Oh, rindunya)

Duhai bintang-bintang sekalian

Cerah kerlipan cahaya mu menerangi

Malam kelam ku

Maka dengarkanlah dari ku

Senandung dari pencinta bintang yang dhaif

Sungguh bait-bait ini pincang iramanya

Tapi ia tanda tulusnya aku mengatakannya

Jika aku di antara kalian

Sudikah kiranya kalian menyimbah sedikit cahaya buatku?

Cahaya ku malap hanya menunggu masa ia terpadam

Sudah takdirku

Hidup segan mati tak mahu

Tapi bukanlah aku menyerah saja

Tuhan berikan kudrat

Untuk aku berusaha mengumpul kekuatan

Biar beribu kali jatuh, beratus kali terngadah

Biar kadang kala semangat ku dilindung awan lalu

Aku yakin, kalian di sisi

Menghulur sejalur cahaya

Menerangi malam-malam tanpa bulan

……sahabat-sahabatku, kalianlah bintang hatiku dulu, kini dan selamanya..

p/s: currently, saya tengah berhempas pulas menghabiskan buku ‘ Anakku Hebat, Anakku Soleh’ almaklumlah buku fiction cepat je saya habiskan sbb tak perlu digest dan ingat tapi buku-buku ilmu ni kenalah pakai memory lebih sikit. Ada orang tertanya barangkali kenapa buku ini? Jawapan saya agak panjang~ yang pertamanya saya telah failed jadi anak yang soleh pada mak ayah maka saya nak tebus balik. Banyak betul dosa saya pada mereka, tak terhapus rasanya. Keduanya disebabkan saya tak nak anak-anak saya akan datang jadi macam saya maka sepatutnya saya buat research and development agar mereka jadi lebih baik dari saya. Ketiga, kalau saya mengharapkan suami saya(buat masa ni sila baca : bakal suami) yang terbaik maka saya patut jadi lebih baik dari dia. Keempat, ilmu saya makin lama makin banyak yang hilang dari kotak memori so kena top up balik. Kelima, saya nak jadi anak+ isteri+ibu yang solehah, penyejuk hati keluarga. Keenam , sebagai ibadah dan lepas ni saya boleh kongsikan dengan semua serba sedikit. Ketujuh, besar harapan saya~ balighu anni walau ayat…wallahua’lam.

2 Comments:

  • At Sunday, 07 June, 2009, Anonymous mr silent reader@abdul rahim said…

    Salam..terima kasih atas peringatan..untuk pengetahuan saudari, ada tpt bernama Pasir Putih tidak jauh dari Bako National Park dan Muara Tebas.Saudari boleh google sendiri..:)

     
  • At Monday, 08 June, 2009, Blogger A person get to know life said…

    amboi saudara abdul rahim..asyik google je memanjang. yg tuh xsama dgn pasir puteh kelantan..gunug gading dah g..pasni nk g mana lagi?

     

Post a Comment

<< Home