Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Saturday, March 17, 2007

Warkah Sekeping Hati

Gembira atau sedih? Pasti semua memilih untuk gembira, tak siapa pun mahu kesedihan bertandang. Amat pelik jika ada yang lebih suka memilih kesedihan kerana kesedihan membuatkan hati kita retak, tak bermaya untuk terus hidup, mengalami kekacauan jiwa yang teramat. Namun, andaikata dilihat dengan positif pasti setiap kesedihan membawa suatu pengertian yang cukup besar.

SEDIH, DEKAT PADANYA

Tatkala kita dirundung kesedihan, tiada kawan untuk diluahkan pasti tercari-cari siapa yang sudi mendengarnya? Manusia, jarang yang memahami kalau ada pun pasti masih terasa beban di hati. Maka, tujukanlah diri dan hati yang dalam kesedihan kepadaNYA. DIA sedari awal mahu kita duduk mengadapnya dengan penuh kerendahan diri, meluahkan apa yang terbuku di hati, melepaskan bebanan yang dipikul dan mengadukan segala kekurangan dalam diri. DIA Maha Mendengar dan Maha Mengetahui segalanya belum sempat kita mengajukan. Cuma, DIA selalu ingin melihat adakah manusia seperti kita ini akan kembali padaNYA mahupun tidak.

Remuk hati kita, Allah sentiasa hidangkan penawar. Penawar inilah yang paling mujarab dan berkesan mengubat sebuah kesedihan hati. Mintalah kepadaNYA nescaya DIA akan kabulkan kepada barangsiapa yang meminta. DIA tidak pernah meminggirkan hamba-hambaNYA biarpun hambaNYA sendiri sering jua lupa akanNYA. KasihNYA tak pernah luput, biarpun kita mengundang murkaNYA. Kerana DIA tahu, kita insan yang lemah.

Andai kita sungguh-sungguh mengadapnya pasti sekeping hati yang gundah dilanda kesedihan akan cepat-cepat terubat dan bangkit semula.Semuanya atas sebuah kepercayaan dan keyakinan bahawa Allah itu Maha Mengasihani dan Menyayangi hamba-hambaNYA. Makin dekat kita padaNYA, makin dekat jua DIA kepada kita.

O Allah ! We have wronged ourselves. If You forgive us not, and bestow not upon us Your Mercy, we shall certainly be of the losers.Surah Al-A’raf, verse 23.

Ya, Benar, aku akui, Allah sudah mencukupi buat aku. Keyakinan yang kuat, kebergantungan yang sepenuhnya, dan pengharapan yang mutlak telah aku serahkan kepadaMU, Ya Allah. Kerana Kau mengetahui segala-galanya.

Ya Allah, Ya Tuhan kami, pemberian termanis dalam hati kami adalah harapan kepada-MU, perkataan yang paling nikmat dalam lidah kami adalah memuji-MU, waktu yang paling kami cintai adalah saat berjumpa dengan-MU.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home