Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, March 22, 2007

Selamat Menempuh Imtihan...

Buat sahabat yang dirindui,
Tiba-tiba kenangan dahulu menyisip dalam ruang minda. Ada kerinduan cuma tak terluah, rindu untuk bertentang mata dengan kalian, menwarnai hari-hari dengan gelak tawa dan sedih bersama, berusaha dengan bersungguh-sungguh mengejar impian. Dikelilingi dengan biah sebegini, rasa tenang dan terjaga...

Hafizah dahulu tak sama Hafizah sekarang. Jauh berbeza. Namun, kalian tetap sama di hatinya. Jika dulu dia hanyalah introvet, sekarang dia sudah extrovet cuma dia lebih suka akan dirinya yang introvet seperti dulu. Duduk di dalam lingkungan insan yang membuatkannya cukup rasa selamat, dilindungi oleh sahabat yang peyayang. Tiga tahun bersama kalian, belum jua mematangkan diri ini biarpun kalian jauh terkehadapan~ilmu agama, adab pergaulan, ilmu kepimpinan. Diri ini, cuma mengejar ilmu duniawi lantaran mindanya hanya terfokus pada akademik semata.

Tamrin berkala, itu paling disukai..Kakak-kakak di sini matang mengemudi adik-adiknya yang mentah. Diasuh, dididik dan dinasihati kami seolah kamilah permata hati mereka. Marah mereka bukan menghukum tapi mengajar, belaian mereka bukan untuk memanjakan tetapi memujuk. Kami, sekarang jauh sekali untuk menjadi sebaik mereka. Apatah lagi mencontohi kepimpinan mereka..

Cita-cita sahabat lain berkitar menjadi sebagai pendidik yang bergelar ustazah, tetapi diri ini sahaja yang terlalu ambitious. Kadang-kadang, cemburu melihat sahabat lain yang sederhana tetapi merasa cukup bahagia. Kemudian, terfikir kembali; setiap sesuatu sudah Allah tetapkan..apa yang kita dapati itulah yang terbaik dari Allah kepada kita. Sepertimana sahabat gembira dengan cita-cita kalian begitu jualah diri ini turut bergembira.

Teringat kisah semasa tingkatan 2, kita bertungkus lumus mengergaji kayu, memateri LED pada papan litar, menanam dan mencipta taman mini. Ada yang terluka tangan, ter'burn' dan terkena cat termasuklah tudung. Lucu pula diingatkan kembali. Paling yang tak tahan, bila ada kolam mini salah seorang kita telah dikhianati~ada muslimin yang letak budu menggantikan air jernih. Apa lagi, habis satu group mengetawakan dirimu. Nasib baik, muslimin tak dapat dikenal pasti. barang kali dia pun akan digantikan budu dalam kolamnya.

Selepas tiga tahun, kita terpisah kerana impian dan tanggung jawab digalas. Sahabat, mendengar cerita kalian yang makin hebat di sekolah lama mengundang cemburu. Lantaran di tempat kelana baru, diriku tak punya siapa apatah insan yang memahami seperti kalian, menyokong dan mendorong.Tak pernah membiarkan diri ini rebah. Namun, itu sebahagian dari perjalanan jauh hidup ini. Jika sekarang ada sms dan emel, dulu surat dah telefon itulah penghubung kita.

Kemudian, hidup kita semua mencapah. Ada yang ke UIA,UM(API) dan UKM. Gembira melihat apa yang kalian impikan menjadi kenyataan. Inilah bakal-bakal ustazah yang ingin dilihat mewarnai kehidupan akan datang, menaikkan kembali nama sekolah kita dahulu. Kalian bertungkus lumus membantu adik-adik sedangkan diri ini tiada langsung kesempatan membantu. Sedih jua membaca tulisan di tetingkap YM dari seorang senior, namun ada kala memberi semangat untuk mencurah bakti. InsyaAllah, jika diperpanjangkan umur pasti ada ruang.

Buat sahabat semua, yang sedang menghadapi paper final di akhir sem ini; ma'an najah wat taufiq fi imtihan. Kalian lebih pandai berlughah Arab berbanding ana. Ketahuilah, diri ini sentiasa merindui kalian, sama-sama cubit mencubit, berbual semasa thobur, mengusik ustaz, ustazah dan sparing baca nota. SEMUA ITU KENANGAN..tetapi itu yang termanis.

To Nah(uia), Zaleha&Raja Hasmah(um) Selamat Menghabiskan Paper Final anda,jgn lupa belanja makan..makan nasi minyak huhu. InsyaAllah, akan aktif dalam X-SAS pasni itupun tgk time jgk=) Dsebabkan ada budak nasyid tuh, tbantut pulak niat nak nulih..ngeh3. Klu ada budak debate tuh, blh jgk=P

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home