Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, February 23, 2006

Perak..oh Perak

Assalamualaikum dan sobahulkhair..
Baru minggu lepas ana tanya ayah : bila nak balik Perak ? Dah setahun tak balik.Agak-agaknya macam manalah sungai kat belakang rumah opah, hutan 'belantara' dan pokok rambutan yang ana tanam dalam dusun,dah berbuah ke? Ayah tersenyum ; tanyalah mak kamu tuh? Asal ayah sebut pasal Perak je,terus tak nak dengar..Ana tersenyum, ni mesti kes tak suka jalan jauh.Dan sememangnya,mak memang tak suka tempat yang jauh tapi dah ditakdirkan anak2nya kawin dengan orang luar.
Perak..ana pun kadang-kala tak mengaku orang Kelantan sebabnya ana suka Perak(tapi ana tetap sayangkan Tok Guru), suka makanan orang perak, suka loghat orang Parit (biarpun tak faham) dan paling penting ana sukakan opah dan saudara-saudara sebelah ayah.Bukanlah ana tak sayang sebelah mak cuma dari segi ikatan kekeluargaan lebih terasa. Walaupun keluarga ayah dulu amat miskin tapi hubungan tetap rapat dan mengembirakan biarpun serba kekurangan.Kekadang, material hanya untuk pelengkap sahaja bukanlah tujuan utama. Dan paling baik ialah bersederhana-wasatiah.Hatta kaya pun,jiwa bukan makin tenang malah berserabut dengan harta dunia..so kembalilah kita kepada konsep zuhud : Dunia dalam genggaman tangan tapi tidak di hati.

Semalam berusrah dengan adik-adik, ana kemukakan satu pandangan dengan harapan adik2 akan 'trigger' untuk buat perkara yang sama.Alhamdulillah, diorang kemukakan isu yang dah lama ana ingin luahkan. Sedar tak sedar kita pejuang Islam sebenarnya membina satu dinding halus di antara daie dan mad'u. "Akak,saya rasa tak layak je nak masuk kelompok 'orang' tuh,Seolah saya paling tak baik dan diorang pun tak pernah nak tegur saya.kalau saya tegur pun diorang buat donno je'' Mulanya ana tersentak, astagfirullahaladzim..begitukah pandangan dia pada orang yang nak bawa dakwah/islah ?

Tak dinafikan kedua-dua belah pihak punya kesilapan dan silap menginterpretasi sesuatu.Tetapi alangkah bagusnya, kalau kita yang lebih memahami mendekati mereka ini ? Dalam bersahabat pilihlah yang soleh tapi pada masa yang sama berkawanlah dengan semua orang. jangan cepat menilai, kerana pandangan zahir tak selalunya betul kan? kalau inginkan mata yang indah selalulah memandang setiap orang dengan kebaikan dalam diri mereka. Setiap manusia ada fitrah yang inginkan kebaikan bukan ? Jadi robohkanlah dinding yang memisahkan kita dari orang sekelilling kita..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home