Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Wednesday, February 01, 2006

Sabarlah Duhai Hati..kerana SABAR ITU INDAH


Dalam berjuang sudah menjadi sunnah bila diejek,dicela dan diperlekehkan biarpun usaha itu sesuatu yang murni dan tidak menyalahi hukum dalam Islam. Tambahan lagi jika ia hadir dari orang-orang terdekat sendiri termasuklah ibu bapa sendiri. Tak siapa dapat menafikan sekali-sekala boleh runtuh juga segala prinsip yang kita pegang. Tapi usahlah cepat-cepat beralah pada mereka-mereka sekalian kerana dalam firman Allah SWT sendiri menyatakan dalam Surah Al-Hajj : 78 bermaksud ;

”Dia telah memilih kamu dan dia sesekali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan (ikutilah ) agama orang tuamu Ibrahim.”

Namun sebagai orang Islam kita perlu sentiasa berSIKAP POSITIF dalam sesuatu perkara. Setiap kali dilanda ujian atau masalah yang menyakitkan segeralah memandangnya ia sebagai suatu CABARAN. Pasti kita takkan mudah berputus asa malah akan terus berusaha! Mohonlah kekuatan dariNYA pasti kekuatan dan keyakinan itu akan datang dengan sendirinya tanpa disangka-sangka. Itulah tandanya kuat atau lemah iman kita .

Saya sendiri pernah dilemahkan dengan kata-kata ”Tak payahlah nak tegur-tegur orang, cukup sekadar dengan hati pun dah kira baik. Awak kan masih belajar lagi, banyak benda lain boleh buat.” Aduh! Rasanya masa tuh memang nak terbakar juga tapi saya masih ada rasa hormat pada orang yang lebih tua dari saya. Maka saya pendamkan saja ’peluru-peluru’ dari mulut saya ini. Istighfar banyak-banyak, akhirnya saya bertindak secara positif dengan menganggap ia sebagai CHALLENGE untuk diri saya dan mungkin orang yang menegur saya itu kurang faham barangkali. Takpelah, saya doakan agar suatu hari Allah bukakan hati kita semua untuk berjuang menegakkan kalimat toyyibah- LA ILAHA ILLALLAH !
Kita hidup di dunia bukan sekadar seorang anak, seorang pelajar, seorang pekerja , seorang suami mahupun isteri tapi sebagai abdi pada ALLAH. Kalau tak, apa gunanya Allah turunkan ayat dari Surah Adz-Zariyat ayat 56 yang bermaksud :

”Dan tidaklah aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKU”

Apapun bersabarlah wahai hati-hati sekalian .Sifat sabar inilah sifat yang menjadikan Para Rasul yang Ulul-Azm berbeza martabatnya di sisi Allah berbanding dengan Nabi-nabi dan Rasul yang lain. Mereka adalah Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad SAW. Sabar adalah sifat utama orang mukmin. Ia punca kepada kebaikan yang lain. Sabar tidak terhasil melainkan dengan latihan dan ketekunan. Semoga Allah mengurniakan kesabaran kepada kita, Ameen.
Sabar terbahagi kepada : (saifulislam)
· Sabar di dalam mengerjakan ibadat
· Sabar di dalam meninggalkan maksiat
· Sabar di dalam menikmati pemberian
· Sabar di dalam menghadapi musibah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home