Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Thursday, February 02, 2006

La Tahzan..

Dalam seminggu ini, banyak kesedihan hinggap di kamar hati saya.Belumpun hilang kesedihan akibat pemergian sahabat sekelas dan sekolah dulu (yang saya kagum kerana semangatnya tinggi)..Baru pagi tadi saya dikejutkan dengan ayah sahabat baik di sekolah lama yang telah kembali ke rahmatullah (baru shj b’cadang mahu melawat Jumaat ni). Bertambah-tambah lagi kesedihan hati ini.Rasanya, hingga sekarang saya masih belum mampu mengukirkan senyuman dan buat lawak seperti dulu. Seolah-olah sebahagian kegembiraan saya telah dihilangkan dan mungkin jua taklifan yang bakal mendatang menjadikan saya seorang yang selalu mengingati mati. Nampaknya, sahabat sekeliling akan kehilangan ‘orang’ yang suka ketawa ini. Dulu, seringkali kita disedarkan dengan sabda Rasulullah s.a.w : Orang yang paling bijak ialah yang selalu mengingati mati. Baru sekarang saya dapat merasai, bila kita merasakan kematian paling hampir…semua benda pun tak lagi bermakna. Nak marahkan orang? nak salahkan orang lain? nak membenci? nak ..? nak fikirkan tentang isi dunia ? keluarga?
Semua benda sudah dilupakan, yang tinggal hanya Allah dan kita sahaja. Tinggallah saya menghitung dosa-dosa yang melaut dengan amalan yang tak seberapa. Mengira-gira adakah syurga atau neraka yang menjadi kediaman abadi saya kelak.Hatta saat ini saya mengharapkan masih ada belas kasihan Tuhan untuk saya. Saya sering berfikir hidup saya sebenarnya telah diwakafkan bukan untuk saya tapi untuk yang lain- ALLAH, mak ayah, keluarga , umat Islam. Saya sering mengharapkan agar saya dapat mengecap biarpun sedikit dari nikmat kasih sayang Allah. Saya mahu jadi seperti para sahabat-sahabiah yang hidupnya semata-mata kerana mencari REDHA ILAHI. Seluruh hidup saya wakafkan untuk ISLAM.
“Kullu nafsin dzaiqatul maut”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home