Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Wednesday, September 30, 2009

The Opening..of Love Story In Simunjan bab 1

Assalamualaikum wbt,
Lama sudah jari jemari ni tak menari-nari menulis cerita dan berita. Sibuk? Alasan yang munasabah barang kali untuk menjelaskan bahawa sedikit kekalutan telah selesai. Posting district menamatkan sebahagiannya. Apa khabar Simunjan? Alhamdulillah barangkali baik-baik saja, memang aman damai, tenang jauh dari hiruk pikuk kota. Dan saya menyukainya, sungguhpun agak remote tapi memadailah bagi orang yang simple seperti saya.

Hari pertama menjejak kaki, memang berbaur perasaannya. Tawakkal saja pada Allah agar diselamatkan saya sepanjang 150 km perjalanan seawal 6 pagi. Tiba saja pkul 815 pagi mata teramat letih. Pelik bila melangkah kaki ke klinik yang sunyi sepi cuma ada 4-5 orang saja pesakit mungkin kerana penduduknya tak seramai di bandar.

Saat memeningkan kepala tiba jua, kerja admin! Memang mahu menangis saya, tapi saya tahu Allah takkan bebankan saya dengan bebanan yang saya tak mampu. Sedikit positif, setelah senior banyak memberi tunjuk ajar. Tapi hati masih gundah. Cemburu jua bilamana saat ada masalah staf dan sebagainya at least senior saya tu masih ada tempat nak meluah dan berkongsi cerita dengan husbandnya. Saya? Pada blog ni agaknya. (sedih bunyi, tapi yakin saja pada Allah).

Bumi mana tak ditimpa hujan, dan klinik mana yang takde masalah staf. Gerun nak menghadapi org bermasalah yang lagi tua. Cuma disitulah letaknya cara bagaimana kita nak berdiplomasi dan belajar menghormati orang. Sukar tapi itulah hikmahnya. Masa student dental dulu, mana ada chapter,forum atau IDA/presentation mengenai attitude, kerja admin dan penyelenggaraan~ so pandai2lah bertanya jika tidak tahu. Kerja klinikal beres saja~ saya pun terkejut di tengah remote area ni senior saya masih buat RCT dan MOS dengan instrument dan material terhad~ betapa cintanya beliau pada ilmu sehingga sanggup practice meskipun dalam kekurangan. Sepatutnya saya pun jadi seperti dia.InsyaALLAH.

Masa student adalah cerita berbeza, keputusan masih di tangan lecturer/clinician. Tapi bila bekerja dengan ilmu sejengkal cuma dan faktor lain itulah yang menentukan decision kita kelak. Be a good clinician bukan pada teori tapi pada praktikalnya. Kemahiran boleh diasah, awalannya memang agak slow tapi bila dah pick up senang dan cepatlah kerja. Bila tak tahu, tanya. Silap manage, memang parah skit.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home