Ghaddul Bashar

"Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi hati yang letaknya di dalam jasad itu yang buta"

Sunday, September 23, 2007



"Wahai diriku , berapa lama engkau sudah tidur dan sampai bilakah engkau terlena ? Sudah sangat dekat waktu yang dijanjikan , waktu yang engkau terpaksa ditidurkan sehingga hari berbangkit .. "

Rabi'atul Adawiyah


Sampai saat ini,dia termanggu keseorangan. Benar. Tujuan dan matlamatnya sering tersasar.Kejap lurus kemudian bengkok kembali. Bagaimana dan apa yang perlu dirinya lakukan agar sentiasa berada lurus sentiasa. Pada siapa harus dia tuding jari? Diri sendiri? Orang sekeliling?Oh,bukan itu kehendaknya.


Dia bebas. Namun ada limitasi. Dia masih anak ayah ibu, dia masih seseorang yg perlu diperhatikan. Bukan mudah membuat keputusan sendiri.Ada pepenjuru yang perlu diikat kemas dalam fikiran dan hatinya. Andai sebegitu bebas dia membuat percaturan, sudah lama dia tersasar.


Apa lagi yang hatinya mahu. Dia mahu melepaskan semuanya,meninggalkan apa yang dunia janjikan dan mengejar apa yang dia cita-citakan selama ini. Dunianya terlalu luas,hatinya menjangkau benua,kecintaannya pada ilmu dan pengalaman mengajaknya untuk berkelana.Sampai satu masa, mengertilah dia akan bermusafir sendirian. Dia perlu belajar hidup bersendirian. Jika bukan di sini,pasti di SANA....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home